مواد اولیه به‌کار‌رفته در پارچه های الیاف اکریلیک (Acrylic) از طریق پلیمری مصنوعی به نام اکریلونیتریل (acrylonitrile) ساخته می‌شوند. الیاف اکریلیک به عنوان مهمترین و پرمصرف ترین الیاف مصنوعی شناخته می‌شود؛ همچنین الیاف کشسانی هستند که مقاومت خوبی در برابر اسید و نور خورشید دارند. کشور چین تولید کننده اصلی اکریلیک در جهان است؛ که 30درصد پارچه‌ها و پوشاک اکریلیک را تولید می‌کند.

تولید الیاف اکریلیک

الیاف اکریلیک از طریق نخ‌ریسی خشک یا مرطوب کوپلیمرهای حاوی حداقل ۸۵% واحدهای آکریلونیتریل تولید می‌شود. بعد از تکسچره کردن، الیاف‌های اکریلیک یک حجم سبک مانند پشم پیدا می‌کنند و ظاهری شبیه پشم را از خود نشان می‌دهند.

به‌ طور کلی این الیاف به روش‌های ترریسی، خشک‌ریسی و مذاب ریسی تولید می‌شوند که ترریسی قدیمی‌ترین روش تولید آن است و در فرایند خشک‌ریسی با استفاده از محلولهای مخصوص در واکنش‌های شیمیایی، الیاف را تولید می‌کنند. همچنین در روش مذاب‌ریسی، ماده اصلی تشکیل‌دهنده الیاف ابتدا به صورت مذاب درمیاد و سپس به روش سرد کردن، جامد می‌شوند.

کاربرد الیاف اکریلیک

این الیاف برای تهیه فرش ماشینی، پتو، لباس‌های زمستانی، کشباف های ضخیم، به مصرف می‌رسد و اساس آنها نیز برمبنای مخلوط کردن الیاف اکریلیک با جمع شدگی های متفاوت با هم است. قابل شستشو بودن با ماشین ، ضد حساسیت و بسیار رنگ پذیری این الیاف از دیگر ویژگی ها و کاربردهای آن است.

الیاف اکریلیک در نساجی

تولید کنندگان پوشاک، الیاف اکریلیک را برای تولید ژاکت، دستکش، شلوار، ژاکت های کلاه دار و طیف متنوعی از دیگر لباسهای مخصوص آب و هوای سرد به کار می برند. علاوه بر این، اکریلیک یک ماده محبوب برای ساخت فرش، رومبلی، قالیچه و دیگر دسته بندی های مرسوم محصولات خانگی تولید شده با پشم است.

فرآیند کشش در الیافی مانند اکریلیک، آنها را چند برابر طول اصلیشان ارائه می دهد؛ در نتیجه هزینه ها کاهش پیدا می کند و کارآیی تولید بیشتر می گردد.

پارچه اکریلیک مشابه با پشم طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل یکی از کاربردهای اصلی آن در بافندگی است.

مزایا و معایب الیاف اکریلیک

پارچه های اکریلیک، از دوام بالایی برخوردارند و به خوبی گرما را حفظ می‌کنند، درعین حال نسبت به منسوجات طبیعی کم هزینه‌ترند؛ اما تا کنون تکنیک خاصی برای بازیافت کردن مؤثر اکریلیک وجود نداشته است؛ همچنین برای محیط زیست زیان دارند، و تماس طولانی مدت آن با پوست، ممکن است برای سلامتی انسان ها نیز مشکل آفرین باشد.

به‌علاوه پارچه اکریلیک نسبت به دیگر پارچه ها بیشتر مستعد پرزدهی است. اگر شما یک لباس اکریلیکی را با لباسی که از نظر رنگ تناسبی با آن ندارد، بشورید، پرزهایی به همان رنگی که لباس را با لباس اکریلیکی شسته اید، بر روی پارچه اکریلیک ظاهر خواهد شد. در مقاله ای دیگر به بررسی ویژگی‌های نخ اکریلیک پرداخته بودیم که با مراجعه به آن صفحه می‌توانید آن را مطالعه فرمایید.

ذکر این نکته ضروریست که آب زیاد سرد و هم آب زیاد گرم می تواند به پوشاک حاوی پارچه اکریلیک صدمه بزند. وقتی لباس اکریلیک با آب خیلی سرد شسته می شود، ممکن است زبر شود و حالت انعطاف پذیر خود را نیز از دست دهد. همچنین وقتی با آب بسیار داغ شسته شود، امکان ذوب شدن آن وجود دارد و این عامل شاید به ماشین لباسشویی و دیگر کالاهای موجود در آن آسیب وارد نماید. بنابراین همیشه لباس اکریلیک باید با آب ولرم شستشو شود.

قیمت پارچه های اکریلیک

در ایران، اغلب پارچه های اکریلیک به صورت وارداتی استفاده می‌شوند و این در حالیست که در سالهای اخیر ت گام های بلندی را در راستای تواید این محصول بردارد. این مسئله قطعا بر قیمت الیاف اکریلیک موثر واقع می شود چون کاهش هزینه های محسوسی را می توان انتظار داشت. الیاف اکریلیک وارداتی هم تنوع زیادی دارند و توسط کشورهای مختلفی عرضه می شوند که برای همگی آنها، نرخ قیمت جهانی، وجود دارد.

«در پایان لازم به یادآوریست، همان‌طور که در بالا گفته شد عوامل زیادی در قیمت خرید الیاف اکریلیک تاثیر می‌گذارند؛ بنابراین جهت مشاوره و اطلاع از قیمت الیاف اکریلیک می‌توانید با ما در ارتباط باشید و شماره 77939601-021 تماس حاصل فرمایید.»

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست