طناب پلاستیکی

طناب پلاستیکی یک رشته بلند از الیاف مصنوعی است که به هم بافته شده اند و از آن برای نگهداری اشیاء، حمل و نقل و بسته‌بندی قابل استفاده است. طناب‌ پلاستیکی همانطور که از نامش مشخص است از جنس مواد پلاستیک (پلیمری) یا همان مواد مصنوعی تولید می‌شود. در تولید این طناب‌ها از موادی مانند نایلون، پلی استر، پلی پروپیلن و پلی اتیلن استفاده می‌شود. دوام و طول عمر طناب‌های پلاستیکی بسیار بالاست و به همین دلیل بسیار محبوب هستند. این نوع طناب هنگام خیس شدن محکم‌تر نیز می‌شوند.

مواد اولیه طناب پلاستیکی

طناب‌ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی (پلاستیکی) قابل تولید هستند. طناب‌های مصنوعی، از مواد مصنوعی تولید می‌شوند. طناب‌های پلاستیکی از الیاف مصنوعی به نام پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می‌شود.

فرایند تولید طناب پلاستیکی

تولید این نوع طناب به این شکل است که، مواد اولیه با کمک دستگاه اکسترودر به رشته‌ها و الیاف تبدیل می‌شوند که در مرحله بعد، الیاف وارد دستگاهی مخصوص می‌شود که انواع طناب را در سایزها و متراژ مختلف تولید می‌کند. طناب‌های پلاستیکی در سایزهای 2 تا 32 میلیمتر ودر متراژهای 100 تا 500 متر قابل تولید است.

کاربرد طناب پلاستیکی

طناب‌های پلاستیکی کاربردهای فراوانی دارند از جمله:

  • بسته بندی کالاها
  • قابل استفاده در صنعت درختکاری و جنگل کاری
  • اتصال بنرهای تبلیغاتی
  • باغبانی
  • راه اندازی سایبان
  • قایقرانی
  • حمل و نقل دریایی
  • کارهای روزمره

 انواع طناب پلاستیکی بر اساس جنس

طناب‌های پلاستیکی از نظر جنس به انواع متفاوتی تقسیم بندی می‌شوند:

طناب پلی اتیلن

این طناب در دسته‌ی طناب‌های مصنوعی قرار می‌گیرد. طناب پلی اتیلن دارای ویژگی‌هایی مانند ضداشعه بودن، وزن کم، قابلیت شناور شدن، استحام و مقاومت بالا، رنگبندی متنوع و… است.

طناب پلی پروپیلین

از طناب پلی پروپیلن برای مواردی مانند کاربردهای روزمره، صنعتی، مسکونی، فعالیت‌های دریایی، قایقرانی، اتصال بنرهای تبلیغاتی، باغبانی، کارهای دستی و موارد بسیار فراوان دیگر استفاده می‌کنند.

طناب پلی استیل

طناب پلی استیل، از تابیده شدن تک رشته‌های اکسترود شده‌ی با کیفیت پلی اتیلن و پلی پروپیلن ساخته می‌شود. طناب پلی استیل، به طور کلی کاربرد عمومی ندارد و بیشتر به صورت تخصصی و فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع طناب پلاستیکی بر اساس کیفیت

طناب‌های پلاستیکی در سه کیفیت قابل تولید هستند نوع اول از مواد درجه یک پتروشیمی تولید می‌شوند، نوع دوم از مواد اولیه درجه دو که از بازیافت پلاستیک و نایلون تولید می‌شوند، ساخته می‌شود و نوع سوم طناب‌های پلاستیکی درجه یک و نیم نام دارد از ترکیب مواد اولیه درجه یک و درجه دو قابل تولید است.

انواع طناب پلاستیکی بر اساس کاربرد

اصلی‌ترین مصرف کنندگان و متقاضیان خرید طناب صیادی صیادان، لنج داران و شرکت‌های بزرگ و کوچک شیلات در استان‌های گیلان،مازندران،بوشهر،خوزستان و … هستند. مواد اولیه تشکیل دهنده این نوع ططناب دو گرید پلی اتیلن و پلی پروپیلن است. مواد اولیه این محصول از دو نوع درجه یک و درجه دو هستند. این محصول در گروه الیاف مصنوعی است. تفاوت این محصول با طناب پلاستیکی در نوع تولید رشته‌های تشکیل دهنده آن است. رشته های تشکیل دهنده این طناب به صورت فیلم پلاستیک است. نام دیگر طناب صیادی، طناب کاغذی است.

«طناب‌ پلاستیکی نوعی طناب مصنوعی است و ماندگاری (طول عمر) آن‌ها بیشتر از طناب‌های طبیعی است. این جنس طناب زمانی که آب خورده و خیس می‌شوند محکم‌تر نیز می‌شوند. این طناب‌ها برعکس طناب از جنس الیاف طبیعی، در برابر کپک‌ و اشعه UV  کمتر دچار پوسیدگی می‌شوند. این محصول از پرکاربردترین محصولات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله صنایع حمل و نقل، بسته بندی، شیلات و کشاورزی است.»

ویژگی طناب پلاستیکی

  • قیمت مناسب
  • مقاوم در برابر رطوبت و آب
  • دارای دوام بالا هنگام سایش در وزن‌های پایین
  • مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی

سخن پایانی

طناب‌های پلاستیکی کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره و صنعت دارند. این نوع طناب نیازهایی را برطرف می‌کنند که ممکن است طناب‌های تولید شده ار جنس طبیعی توانایی و استقامت برطرف کردن این نیازهارا نداشته باشند. این طناب‌ها با داشتن طول عمر بالا و همچنین قابلیت بازیافت میران مصرف مواد پلیمری را کاهش می‌دهند بدین جهت در جلوگیری از الودگی محیط زیست کاربردی موثر دارند.

منبع: مقاله طناب پلاستیکی لاوان بافت

 

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست