خرید الیاف پلی پروپیلن

الیاف پلی پروپیلن الیافی پلیمری و مقرون به صرفه است
دسته بندی محصولات

الیاف پلی پروپیلن یا pp لیفی مصنوعی است و اولین بار در ایتالیا تولید شد و مورد استفاده قرار گرفت ؛ و امروز پلی پروپیلن ها در دنیا به مقدار زیادی تولید می‌شود بطوری که بعد از پلی استرها، پلی آمیدها و آکریلیک ها در رتبه چهارم از نظر تولید قرار دارند. در حدود 4 میلیون الیاف پلی پروپیلن در سال در دنیا تولید می‌شود این الیاف به دلیل ویژگی‌های آن در برابر قیمت بسیار مناسبی که داشت، مورد توجه همگان قرار گرفت. این موضوع باعث شد تا در زمان‌های گذشته، استفاده از لیف های مصنوعی دیگر مانند پلی استر و نایلون و اکریلیک کاهش یابد. عده ای نقص این الیاف را در عدم مقاومت آن در برابر اشعه ماوراء بنفش می‌دانند اما واقعیت این است که در سال های اخیر، محققان با افزودن موادهایی به این لیف، این مشکل را نیز حل کرده اند. الیاف پ پ در دنیا به مقدار زیادی تولید می‌شود و بعد از پلی استرها، پلی آمیدها و اکریلیک در رتبه چهارم از نظر تولید قرار دارند.  استفاده الیاف پ پ در بتن موجب مسلح سازی آن در برابر انفجار می‌شود.

مشخصات الیاف پلی‌پروپیلن

 ویژگی‌های اصلی pp شامل موارد زیر است:

  • فله و پوشش خوب می‌دهد
  • در برابر سایش، مواد شیمیایی، کپک زدگی، تعریق، پوسیدگی و شرایط آب و هوایی بسیار مقاوم است
  • مقاوم در برابر باکتری ها و ارگانیسم ها
  • به سادگی و سریع رنگ می‌شود
  • سریع خشک می‌شود.
  • ضد الکتریسیته ساکن است.
  • قابل اتصال به حرارت

الیاف پلی پروپیلن دمای ذوب بالایی دارد و در برابر گرما بسیار مستحکم است و به سرعت ذوب نمی‌شود. این الیاف در برابر سائیده شدن مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این الیاف، غیر قابل رنگ‌رزی بودن آن است. البته این امکان وجود دارد که در مرحله ای که الیاف به حالت ذوب رسیده است به آن رنگ اضافه کرد. از ویژگی‌های دیگر این لیف مصنوعی می‌توان به شفافیت زیاد، مقاومت کششی بالا، مقاومت در برابر اسیدها و خوردگی و ضد آلرژی و حساسیت بدن آن، اشاره کرد. در صورت ترکیب الیاف پ پ با اتیلن، محصولی به دست می‌آید که به آن پلاستیک مهندسی می‌گویند. محصول حاصل شده رنگ مات و غیر شفافی دارد و برای جلوه بیشتر به آن رنگ اضافه می‌کنند. مقاومت در برابر خستگی این لیف بسیار زیاد است. از دیگر مزایای الیاف پلی پروپیلن، خنثی بودن پلی پروپیلن ها از نظر شیمیایی هستند. این مزیت باعث می‌شود بتن‌هایی که از الیاف PP استفاده می‌کنند، نسبت به حملات شیمیایی مقاوم‌تر باشند.

الیاف پلی‌پروپیلن مورد استفاده در نساجی

لیف مصنوعی پروپیلن اگر قرار باشد در صنعت نساجی و ریسندگی مورد استفاده قرار بگیرد، باید وزن ملکولی پایینی داشته باشد. البته در مواردی که نیاز به الیافی با استحکام بالا است، پروپیلن را با وزن مولکولی بالا تولید می‌کنند. برای همین این الیاف در تولید پارچه های نرم و پارچه ها و محصولاتی که برای جذب آب تولید می‌شوند، کاربرد فراوانی دارند. پلی پروپیلن (پلی پروپیلن نساجی) یک ماده اقتصادی است که ترکیبی از خواص عالی فیزیکی ، مکانیکی ، حرارتی و الکتریکی را که در هیچ ترموپلاستیک دیگری یافت نمی شود، دارا است.

الیاف پلی پروپیلن مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی

این نوع الیاف به عنوان افزودنی جهت تقویت و مسلح کردن بتن و مخلوط های سیمانی و گچی به کار می‌رود. الیاف pp را میتوان درهر زمان به بتن اضافه نمود. مصرف این نوع الیاف باعث افزایش مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی می‌شود .الیاف پلی پروپیلن هنگام مخلوط شدن با بتن باعث ته نشین شدن و افزایش وزن بتن نمی‌شود و محیط قلیایی بتن را از بین می برد  این نوع الیاف با دو برش 12 و 18میلیمتر جهت مصارف بتن و با برش طولی 6 میلیمتر جهت ملات های گچی و نازک تولید می‌شود .

به طور کلی از الیاف پلی پروپیلن برای کنترل ترک در محصولاتی که از سیمان درست شده است از جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنترل ترک در بتن آماده، بتن پیش ساخته، شاتکریت متداول، اجرای پوشش کف ها، اندود کاری و بتن های میکروسیلیسی دال های بتنی، اجرای کف ها، بتن های طرح دار یا نقش دار و سواره روها
  • سازه های نگهدارنده آب، بتن ریزی سازه های ساحلی و…
  • ترمیم لکه ها، اجرای تیغه های نازک و…
  • سدها، مخازن آب، ساخت سیلوها و تونل ها

مقایسه الیاف پلی استر و پلی پروپیلن با یکدیگر

الیاف پلی‌پروپیلن و پلی استر شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. اما تفاوت‌هایی در ویژگی های آن ها وجود دارد که کاربرد و بهره گیری هریک را تخصصی‌تر میکند. اولین مورد پایداری زیاد پلی پروپیلن در برابر شوینده‌ها، اسیدها و مواد قلیایی است. مورد دیگری که پیش از این نیز به آن اشاره شد، مقاومت خوب پلی استر در برابر حرارت دیدگی است. با اضافه کردن برخی مواد به الیاف پلی‌پروپیلن، مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش نیز افزایش میابد؛ همچنین الیاف پلی پروپیلن بسیار شفاف و ضد آلرژی و حساسیت بدن است. در صنعت بافته‌های سوزن زنی شده، به علت مقاومت بیشتر پلی استر، احتمال شکستن و ساییدگی سوزن‌ها نسبت به الیاف پ پ بیشتر است. مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد صرفه اقتصادی پلی استر نسبت به پلی پروپیلن است.

تولید پلی‌پروپیلن

الیاف پلی‌پروپیلن با استفاده از روش‌های خاص به صورت مصنوعی تولید می‌شود این نوع الیاف به صورت معمولی در طبیعت و جود ندارد ولی ممکن است ریشه‌ی طبیعی داشته باشد. این الیاف از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن به صورت یک پلیمر خطی تهیه می‌گردد. CH2=CHCH ماده اوليه توليد الياف پلي پروپيلن را پروپيلن تشکيل مي دهد که به صورت يک توليد جانبي در توليد اتيلن به روش شکستن مولکول نفت درصنعت پتروشيمي شکل مي گيرد.پلي پروپيلن PP از پليمريزاسيون پروپيلن در شرايط دما و فشار نسبتاً ملايم ودر حضور کاتاليست معروف زيگلر  ناتا انجام مي شود . وجود اين کاتاليست ، پليمري به صورت ايزوتاکتيک را تشکيل مي دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود 90 درصد مي باشد.اگر پلي پروپيلن PP مذاب  را به آرامي سرد کنیم، ساختار بلورين  منوکلينيک بوجود مي آيد.حرارت دادن به بيش از 80 درجه سانتيگراد، پلي پروپيلن PP ازنوع پاراکريستالين، ساختار بلورين آن را به شگل منوکلينيک تغییر می‌دهد.
با توجه به عدم وجود گروههاي قطبي در پلي پروپيلن PP ، اين ليف بدون اصلاح شدن قادر به قبول تعداد زيادي از رنگينه هاي مختلف نیست و رنگرزي  عادی آن بصورت رنگرزي توده انجام مي شود .
براي کاهش کمبودهای پلي پروپيلن PP، آن را اصلاح می‌کنند، که اين اصلاح ممکن است خواص ديگري را نيز تحت تأثير خود قرار دهد . اصلاحات براي بهبود و حتی کسب خصوصيات ديگر ممکن است از طريق اصلاح شيميايي پليمر و يا اصلاح فيزيکي در مرحله توليد و يا بعد از آن انجام شود.

قیمت الیاف پلی‌پروپیلن

تامین کنندگان الیاف پلی پروپیلن این لیف را با قیمت‌های مختلفی عرضه می کنند، که این تفاوت قیمت‌ها به عوامل زیادی بستگی دارد. از جمله نرخ موجود در بازار و قیمت روز، نحوه ارائه آن به صورت‌های بسته بندی شده و عمده، نوع نخ، کیفیت آن و غیره …
اما یکی از بهترین راه ها و معتبر ترین روش‌های خرید این لیف با قیمت مناسب تر و با کیفیت مرغوب، خرید از مراکز فروش اینترنتی است، که در کم‌ترین زمان ممکن به صورت عمده، به راحتی می‌توانید خریداری کنید. جهت مشاوره و اطلاع از قیمت و یا خرید الیاف پلی‌ ‏پروپیلن می‌‏‎توانید با شماره 02177939601 تماس حاصل فرمایید. همچنین برای اطلاع و مشاهده دیگر الیاف ها بر روی خرید انواع الیاف کلیک کنید.

سوالات متدوال

ویژگی الیاف پلی پروپیلن چیست؟

الیاف پلی پروپیلن نوعی ماده پلیمری با ویژگی وزن سبک، استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی است.

الیاف پلی پروپیلن در چه رنگبندی هایی وجود دارند؟

الیاف پلی پروپیلن به رنگ سفید و سیاه در بازار عرضه می‌شوند.

تاب الیاف پلی پروپیلن در برابر واکنش های شیمایی چگونه است؟

الیاف پلی پروپیلن تاب شیمیایی بسیار مناسبی دارند.

بسته بندی الیاف پلی‌پروپیلن به چه صورت و چندکیلویی است؟

این الیاف در بسته های 5 کیلوگرمی، 15 کیلوگرمی و 25 کیلو گرمی و لا توجه به نوع سفارش متغیر است.

عمرمفید الیاف پلی‌پروپیلن چقدر است؟

اگر الیاف پلی‌پروپیلن در محیط سرپوشیده و به دور از تابش خورشید و دمای زیاد نگهداری شود، عمر مفید آن یک سال خواهد بود.

پلی‌پروپیلن چه شماره بازیافتی دارد؟

شماره بازیافت پلی‌پروپیلن 5 است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست