ویژگی های نخ اکریلیک

نخ اکریلیک که بعضاً آکریلیک و یا اکرولیک نیز نامیده می‌شود، الیافی سبک، گرم و پشم مانند است، که از خانواده پلی وینیل‌ها و با میانگین مولکولی 1900 مونومر واحد ساخته شده است. این الیاف در سال 1893 در آلمان تولید شد. بعدها این الیاف به یک کمپانی آمریکایی معرفی شد و تولید انبوه در سال 1949 شکل گرفت. ماده اولیه یا پلیمر اکریلیک، (پلی اکریلونیتریل) یا به اختصار PAN است. زمانی که اکریلیک بر پایه اصلی و کوتاه ریسیده شود، می‌تواند خاصیتی شبیه پنبه داشته باشد. برخی از اکریلیک‌ها به صورت رنگی یا رنگدانه ای تولید می‌شوند. و برخی به صورت اُکر و در غیر این صورت به صورت طبیعی یا سفید خام یا رنگ نشده تولید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های نخ اکریلیک بپردازیم و مزایا و معایب آن را برشماریم.

ویژگی های نخ اکریلیک

اکریلیک علاوه بر آن که خاصیت بازگشت پذیری بسیار خوبی دارد، عایق حرارتی خوبی نیز هست. از این رو جایگزین بسیار خوبی برای پشم در خاب فرش است. اکریلیک قابلیت رنگ پذیری دارد و همچنین در برابر شست و شو مقاومتی عالی از خود نشان می‌دهد. سطح مقطع الیاف اکریلیک با توجه به نحوه تولید می‌تواند متفاوت باشد به عنوان مثال اگر الیاف به روش تر ریسی تولید شود سطح مقطع به شکل دایره ­ای و اگر به روش خشک ­ریسی تولید شود سطح مقطع به صورت دمبلی خواهد بود. استحکام اکریلیک، متوسط و بین ۲/۲ تا ۳ گرم بر دنیر و ازدیاد طول، تا حد پارگی آن بالا است. چگالی آن حدود ۱۷/۱ گرم بر سانتی متر مکعب بوده، سبک تر از الیاف پشم، پنبه، پلی استر و ویسکوز است.

از لحاظ ظاهری این الیاف در مقایسه با الیاف پشم حدود 30% حجیم‌تر است و به واسطه این حجم، قابلیت حبس هوای بیشتری نسبت به پشم دارد. در نتیجه اکریلیک نسبت به پشم عایق بهتری برای گرما است. از الیاف اکریلیک در بسیاری از صنایع نساجی استفاده می‌شود. از این لیف برای ساخت جوراب، دستکش، روسری، ژاکت، پارچه تزئینی منازل، و چادرهای مسافرتی یا سایبان مغازه‌ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است الیاف اکریلیک در برابر اسیدهای معدنی، مواد با خاصیت قلیایی ضعیف، لکه‌های چربی، بیدخوردگی و نمک‌های طبیعی، مقاومت خوبی از خود نشان داده ولی در برابر مواد قلیایی گرم و قوی آسیب می‌بیند. همچنین رطوبت بازگشتی این لیف چیزی حدود 1.5 تا 3 درصد متغیر است و این باعث می‌شود تا رطوبت در بافت‌های آن نماند و زود خشک شود. بنابراین استفاده از این پارچه در محل هایی که باران زیاد می آید و هوا رطوبتی است، توصیه می‌شود.

مزایای استفاده از نخ اکریلیک

  • نخ اکریلیک دارای عمر طولانی‌ و با دوام‌ است.
  • نخ اکریلیک به لحاظ ثبات نوری ، شستشو و سایش بسیار مقاوم است
  • نخ اکریلیک از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار استقیم
  • پفکی شدن نخ و بالک بیشتر و در نتیجه کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش
  • دارای تثبیت حرارتی و تثبیت تاب است
  • پارگی کمتر نخ در بافندگی
  • نخ تار یا بوم فرش از جنس صد در صد پنبه است
  • در برابر اکثر مواد شیمیایی مقاوم است
  • قیمت آن مقرون به صرفه است
  • به دلیل رنگ های متنوعی که دارد به وفور در صنعت قالی بافی استفاده میشود
  • نخ­ های اکریلیک باعث می ­شوند که بافت فرش منسجم و یکدست باشد.
  • بوی پلاستیک و مواد نفتی از نخ­ های اکریلیک استنشاق نمی‌­شود.

معایب استفاده از نخ اکریلیک

الیاف اکریلیک با وجود تمام خواص مطلوبی که دارد، یک لیف پلیمری ترموپلاستیک است و الیاف ساخته شده از پلیمر اکثراً زیست تخریب‌پذیر نبوده و به طبیعت باز نمی‌گردند. رها کردن این الیاف و پارچه‌های ساخته شده از آن در طبیعت، می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری بر محیط زیست به بار آورد و سلامت جانوران را به خطر بیاندازد. نکته دیگر این است که هزینه بازیافت این الیاف بسیار بالا است.

مقایسه فرش پلی استر با فرش اکریلیک

از نظر شکل فیزیکی و زیبایی ظاهری، فرش‌های اکریلیکی با دیگر فرش‌ها قابل قیاس نیستند. همچنین ضد حساسیت بودن این فرش باعث شده تا در اتاق کودکان نیز از آن استفاده کنند. مزیتی که الیاف پلی استر نسبت به الیاف اکریلیک دارد قیمت بسیار مناسب آن است. نکته قابل توجه دیگر، زیست تخریب پذیر بودن پلی استر است در حالی که اکریلیک در دراز مدت نیز به طبیعت باز نمی‌گردد. فرش‌های اکریلیک نسبت به فرش‌های پلی استری از دوام عمر بالاتری برخوردار هستند، و در زمان شست و شو تنها آب رفتگی ناچیزی دارند. همچنین ساختار فرش در اثر پاخوردگی تغییری نمی‌کند.

نخ اکریلیک در دسته الیاف مصنوعی قرار می‌گیرد که از پلیمر پلی اکریلو نیتریل به وجود آمده است. و از این نخ در در صنایع نساجی ، فرش بافی ، ژاکت بافی ، چادر‌های مسافرتی ، سایبان و تولید موکت اکریلیک استفاده می­‌شود. نخ اکریلیک عرضه شده توسط شرکت ویکی فایبر نسبت به بید و مواد چرب مقاومت بالایی داشته و از لحاظ ثبات نوری در سطح بالایی از مقاومت قرار دارد. فرش‌ها و سجاده‌هایی که در آن‌ها از این نوع نخ استفاده می‌شود پرز های بسیار کمتری دارند. الیاف اکریلیک دارای مزایای زیادی است که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شد. امیدواریم این مقاله برای شما رضایت بخش بوده باشد. جهت خرید و مشاهده نخ اکریلیک می‌توانید به صفحه خرید نخ اکریلیک مراجعه فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست