الیاف اکریلیک کاربرد فراوانی در قالیبافی دارد

نخ اکریلیک که آکرولیک یا آکریلیک نیز نامیده می شود از الیاف های پرکاربرد در قالیبافی است و در دسته الیاف مصنوعی قرار می‌گیرد. این نخ جایگاه که ویژه ای در صنعت نساجی ایران و جهان به خود اختصاص داده است؛ اولین بار شرکت دوپون پارچه‌های اکریلیک را تولید کرد. سطح مقطع الیاف اکریلیک با توجه به روش تولید آن می‌تواند متفاوت باشد. از این نخ در در صنایع نساجی، فرش بافی، ژاکت بافی، چادر های مسافرتی، سایبان و تولید موکت اکریلیک استفاده می­‌شود. اکریلیک نسبت به بید و مواد چرب مقاومت بالایی داشته و از لحاظ ثبات نوری در سطح بالایی از مقاومت قرار دارد. در این مقاله به بررسی ویژگی و کاربرد الیاف اکریلیک می‌پردازیم و مزایا و معایب آن را برمی‌شماریم.

ویژگی‌های نخ اکریلیک

نخ‌های اکریلیک سبک ، گرم و پشم مانند هستند و قابلیت شست و شو و رنگ‌پذیری بسیار خوبی دارند و از ثبات نوری بالایی برخوردارند. اکریلیک نسبت به حرارت، بید و روغن و مواد چرب ،همچنین مواد شیمیایی و نور خورشید و سایش مقاوم بوده و بسیار بادوام هستند و فرش های بافته شده با این نخ ماندگاری بالایی دارند.

وقتی نخ های اکریلیک در فرش به کارمی‌روند؛ پفکی شده و میزان نخ مصرفی فرش را کاهش می‌دهند و هم فرش را درست پوشش می‌دهند و هم وزن فرش سبک تر می شود؛ ضمن اینکه فرش زیردست بسیار ترم تر به نظرمی‌رسد و پرز کمتری دارد.

کاربرد نخ اکریلیک

یکی از کاربردهای بسیار مهم الیاف اکریلیک تولید پارچه‌های مخصوص سایبان بوده؛ که دلیل آن هم مقاومت بالای این نخ در برابر نور خورشید است. از آنجا که پارچه‌های حاصل از اکریلیک نرمی و لطافت خوبی دارند؛ از این پارچه در تولید لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: کاربرد پارچه های ساخته شده از الیاف اکریلیک

مزایا و معایب نخ اکریلیک

درکنار تمام مزایا و کاربردهای نخ اکریلیک از جمله سبک بودن، قابل شستشو و ثبات، رنگ پذیری، دوام واستحکام آن، گفتن این نکته ضروریست که پرزدهی این الیاف، هنگامی که در تولید فرش به کارمی‌روند، به عنوان يك نكته و امتياز منفي براي اين فرش به شمار مي رود چرا كه اين پرزها مي‌تواند براي ريه افراد به ويژه سالمندان و كودكان مضر و داراي عوارض باشد؛ پس به استفاده از فرش اكريليك را براي اتاق كودك پيشنهاد نمي شود. فرش ماشینی با نخ اکریلیک دارای عمر طولانی‌تر‌ و دوام بیش‌تری‌ است.‏فرش‌های بافته شده با نخ اکرلیک هیت ست شده به لحاظ ثبات نور یا شستشو و سایش بسیار مقاوم‌ترند.

سرطان‌زا بودن و ایجاد حساسیت‌های الرژیکی الیاف اکرولیک استفاده شده در فرش ماشینی موضوعیست که همچنان متخصصان صنعت نخ و نساجی و پزشکان و متخصصان بر سر آن به بحث و گفت و گو دارند. یكي ديگر از معايب فرش هاي اكريليك، عدم تجزيه پذيري اين نوع از الياف است كه باعث آسيب به محيط زيست مي‌شود.

تولید نخ اکریلیک

الیاف اکریلیک با عبور از قسمت های مختلف خط ریسندگی به نخ خاب فرش ماشینی تبدیل می‌شوند. منظور از هیت‌ست در الیاف اکرلیک در واقع عملیاتی است که در طی آن پس از ریسیده شدن الیاف در قسمت ریسندگی، در معرض دمای بسیار بالایی از بخار قرار می‌دهند و بعد از آن بلافاصله سرد می‌کنند. در طی این فرآیند، تغییراتی در نخ اکریلیک ایجاد می‌شود که باعث بالا رفتن کیفیت نخ می‌گردد. برای تهیه نخ خاب اکریلیکی، از خط ریسندگی «نیمه فاستونی» استفاده می‌شود.

قیمت نخ اکریلیک

فرش‌های اکریلیک به دلیل کیفیت و طول عمر بالا نسبت به دیگر فرش‌های ماشینی ، قیمت بالاتری دارند اما در بعضی از فروشگاه‌ها فرش های ماشینی پلی استری و درصد دار به جای فرش اکریلک و با عنوان هایی چون فرش تخفیفی و فرش ارزان قیمت به فروش می‌رسد. در هنگام خرید حتما به شناسنامه فرش توجه داشته باشید تا بتوانید فرش اکریلیک را با توجه به اطلاعات بالا تهیه کنید تا علاوه بر زیبایی بیشتری که دارد دوام فرش شما تضمین گردد .

« همانطور که گفته شد به طور كلي نخ آكريليك نسبت به ساير الياف متداول گرانتر بوده و به تبع آن، فرش هاي اكريليك نيز جزو گرانترين نوع فرش در صنعت فرش ماشيني ايران ا‌‌ست. جهت مشاوره و اطلاع از قیمت الیاف اکریلیک می‏‌توانید با شماره 77939601-021 تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مشاهده انواع الیاف، بر روی خرید الیاف اکریلیک کلیک نمایید.»

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست