خرید الیاف ویسکوز

الیاف ویسکوز، الیافی است که منشاء طبیعی داشته و مانند پنبه دارای خاصیت گیاهی است. تنها تفاوتی که می‌توان به الیاف ویسکوز (ریون) نسبت به پنبه داد این است، که این الیاف مانند کاغذ که در آن ابتدا چوب درختان تبدیل به خمیر می‌شود و پس از آن طی یک فرایند محصول نهایی که همان کاغذ باشد تولید می‌گردد؛ این الیاف نیز دقیقاً به این شکل است. به همین دلیل از آنجا که تولید این الیاف به دست بشر تهیه می‌شود، به آن الیاف بشر ساخته نیز گفته می‌شود. اما باید بدانید که الیافی مانند نایلون و پلی استر نیز بشر ساخته هستند، ولی از نوع کاملاً مصنوعی به حساب می‌آیند. این در حالی است که الیاف ویسکوز از این حالت متفاوت بوده و بشر ساخته بازیافتی است، زیرا به نوعی الیاف و تنه برخی درختان در ابتدا به صورت محلول در آمده سپس از آن الیاف تولید می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم تا درباره خاصیت فیزیکی و شیمیایی الیاف ویسکوز، نحوه تولید و کاربرد آن، بحث کنیم. اگر علاقه مند به یادگیری این موضوع هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

الیاف ویسکوز چست؟

ویسکوز الیافی مصنوعی است که  در سال 1891 کشف شد اما به دلیل استحکام کمی که داشت مدتی طول کشید تا به صورت تجاری وارد بازار شود و در سال 1892 عرضه شد. گرچه ساختار مولکولی ویسکوز شبیه پنبه است وﻟﯽ ﺳﻄﺢ ﻇﺎﻫﺮی آن ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﻨﺒﻪ ﭘﯿﭻ و ﺗﺎب ﻧﺪارد و ﺳﻄﺢ ﻣﻘﻄﻊ آن ﭼﻨﺪ وﺟﻬﯽ اﺳﺖ و دﻧﺪاﻧﻪ دار ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ‌رﺳد. هر محصولی که سلولز کافی داشته باشد، برای تهیه ویسکوز مناسب است. همه ی اﻟﯿﺎف ﺑﺎزﯾﺎﻓﺘﯽ ﮐﻪ از ﺳﻠﻮﻟﺰ ﺗﻬﯿﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ را رﯾﻮن ﻣﯽ‌ﻧﺎﻣﻨﺪ و وﯾﺴﮑﻮز ﻫﻤﺎن وﯾﺴﮑﻮز رﯾﻮن اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺎزار ﻣﻮﺟﻮد است.

خواص فیزیکی ویسکوز

اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز در ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﻮر آﻓﺘﺎب ﺑﻪ ﻣﺪت ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺗﻐﯿﯿﺮ رﻧﮓ داده و ﺗﺎ ۱۵۰درﺟﻪ ﺳﺎﻧﺘﯿﮕﺮاد ﺣﺮارت ﻣﻘﺎوﻣﺖ میﮐﻨﺪ. خاصیت ارتجاعی این الیاف از پنبه کمتر است و ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺻﺎف ﺑﻮدن ﺳﻄﺢ خود، از ﭘﻨﺒﻪ درﺧﺸﻨﺪه ﺗﺮ اﺳﺖ که البته این درخشندگی در آب ﺟﻮش از بین می‌رود. استحکام ویسکوز از پنبه کمتر است و با جذب رطوبت کمتر هم می شود همچنین خاصیت ارتجاعی ویسکوز از پنبه کمتر است و در نتیجه چروک پذیری آن بیشتر است.

خواص شیمیایی ویسکوز

الیاف ویسکوز در برابر اسید آسیب می‌بیند اما در مقابل سود و قلیا مقاوم است و اگر قلیا غلیط باشد موجب باد کردن و تورم ویسکوز می‌شود؛ البته فاكتورهايي مانند دما، زمان و غلظت اسيد عوامل تعيين كننده در شدت و ميزان تخريب است. ویسکوز در مقابل آتش و شعله‌ور شدن خاصیت جمع‌شوندگی دارد و پس از سوختن دود سفید تولید می‌کند و بویی شبیه به بوی سوختن کاغذ یا چوب می‌کند. عوامل بیولوژیکی مثل(قارچ،کپک و باکتری)سبب تضعیف ویسکوز می شوند.

روش تولید الیاف ویسکوز

در میان تمام مواد سلولوزی،  ویسکوز غالباً از الوار درختان، تفاله نیشکر، کاه برنج و گندم استفاده می‌شود و این مواد طی مراحل مختلفی به صورت خمیر خاصی که درصد ناخالصی آن بسیار کم است در می‌آیند و پس از عبور از رشته ساز و استخر انعقاد به صورت الیاف در می‌آیند. ﺗﻮﻟﯿﺪ اﻟﯿﺎف وﯾﺴﮑﻮز ﺗﺮ رﯾﺴﯽ اﺳﺖ زﯾﺮا ﺣﻼﻟﯽ ﮐﻪ ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺧﻤﯿﺮ اﻟﯿﺎف ﺑﻪ ﮐﺎر ﻣﯽ رود ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﺨﯿﺮ ﻧﯿﺴﺖ. برخی نام آن را پارچه ابریشمی مصنوعی می‌دانند. علت اینکه با وجود منشا گیاهی و طبیعی آن، باز هم در دسته الیاف مصنوعی قرار دارد، این است که به صورت طبیعی در طبیعت وجود ندارد و توسط روش های خاصی تولید می‌شوند. در گذشته، تولید الیاف ریون یا همان ویسکوز مصرف آب زیادی داشته است. اما فناوری های جدید توانسته اند، مصرف آب در حین تولید آن را کاهش دهند.

کاربرد الیاف ویسکوز

ویسکوز پارچه ای ارزان قیمت با کاربردهای مختلف می باشد. از کاربردهای پارچه آن می‌توان به پنبه، مخمل و تافت گرفته تا محصولات بهداشتی زنانه پارچه ویسکوز یکی از متنوع ترین پارچه های ما است. همچنین بسته به نحوه تولید آن می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد.

مزایا و معایب الیاف ویسکوز

پارچه های تهیه سده از الیاف ویسکوز، پارچه هایی بسیارصاف، سبک، نرم و راحت هستند. بدون ایجاد استاتیک بوده و گرمای بدن را در خود نگه‌نمی دارند. حفظ رنگ عالی تنفس خوب پارچه و پایداری بیشتر آن نسبت به سایر الیاف مصنوعی مانند پلی‌استر، از دیگر مزایای ویسکوز است.

علاوه بر مزایای گفته شده ویسکوز هم مانند هر ماده دیگری دارای معایبی است که چند مورد از آنها اشاره می کنیم. اینکه ویسکوز مستعد کپک زدن است یکی از معایب ویسکوز محسوب می‌شود، آسیب دیدن در نور ، چروک شدن آسان، آب رفتن هنگام شستشو و آسیب دیدن در مقابل اسید، از دیگر معایب الیاف ویسکوز به‌شمار می‌روند.

قیمت و نحوه خرید الیاف ویسکوز

اگر می خواهید انواع پارچه ویسکوز را در طرح و مدل های گوناگون خریداری نمایید، می توانید به صورت آنلاین بدون اتلاف وقت و هزینه، با ما درسایت ویکی فایبر و یا شماره تلفن 02177939601 ارتباط داشته باشید تا اطلاعات ببیشتری درباره ویسکوز به دست آورید.

در این مقاله به بررسی ماهیت الیاف ویسکوز پرداختیم و ضمن بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف ویسکوز، به تشریح کاربردهای الیاف ویسکوز نیز پرداختیم. روش تولید الیاف ویسکوز نیز مبحثی است که در این مقاله به آن پرداخته شد. همچنین مزایا و معایب الیاف ویسکوز را برای شما عزیزان شرح دادیم. امیدواریم این مقاله پاسخ گوی نیاز شما عزیزان بوده باشد.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست