پلی پروپیلن  که با نام اختصاری PP شناخته می‌شود، یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین پلیمرهای دنیا محسوب می‌شود. این پلیمر برای نخستین بار در سال 1950 میلادی در مقیاس بسیار کمی تولید شد و به سرعت مخاطبان زیادی پیدا کرد. دیری نپایید که تقاضا برای خرید انواع محصولات پلی پروپیلن مانند انواع الیاف، رشد چشمگیری پیدا کرد. هزینه پایین PP باعث شده بود تا جایگزین الیاف پلی اتیلن شود. تولید صنعتی الیاف پلی پروپیلن در سال 1954 به صورت گسترده شروع شد و  این الیاف تا به امروز، یکی از محبوب‌ترین الیاف‌های موجود در بازار نام برده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربردهای الیاف پلی پروپیلن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن

  • بهره گیری از الیاف بتن پلی پروپیلن در نماکاری‌های ساختمان و انواع نماهای سیمانی و توانایی ترکیب شدن با چسب سیمان
  • مسلح نمودن و تقویت قسمت هایی از سازه‌های سیمانی که ارتعاشات بر آنها اثر گذار است
  • تولید ملات های سیمانی شکل‌پذیر و منعطف
  • تولید ملات‌هایی با توان مقاومتی سایشی و ضربه‌ای بسیار بالا
  • یک افزودنی بسیار موثر در انجام انواع کف‌سازی های سیمانی صنعتی و سکونی
  • استفاده از ملات سیمانی ترکیب شده با آن در مخزن سیمان، تصفیه خانه‌ها، شبکه های آب و فاضلاب و کانال های آب
  • توان تولید بتن های ضد اشتعال و ضد آتش
  • امکان ساخت و تولید قطعات سیمانی پیش ساخته با حداقل جرم و ضخامت
  • تولید و عرضه دیوارپوش های رومالین
  • ساخت و تولید ایرانیت ها یا همان صفحات سیمانی
  • استفاده از این فناوری در گچ‌کاری برای افزایش بهره وری و کیفیت در پنل ها و قطعات گچی

کاربرد الیاف پلی پروپیلن در صنعت ساختمان سازی

استفاده از الیاف پشم شیشه، برای سلامت انسان‌ها و همچنین طبیعت، بسیار مضر است و امروزه اثرات آسیب زننده آن، بر کسی پوشیده نیست. بنابراین استفاده از الیاف‌های پلیمری، نسبت به قبل بسیار رایج تر شده است. همچنین تاثیر الیاف فولادی بر اتصال و پیوستگی ملات‌های سیمانی و بالا بردن تاثیرات ملات، باعث شده از این محصول به عنوان گزینه ای بسیار مهم در تهیه بتن‌های قوی و توانمند نام برد.

رشته‌های این الیاف با ضریب سختی بالا و در اندازه‌های مختلف، به المان‌های سیمانی اضافه می‌شوند تا توانایی تحمل و طاقت و همچنین پایداری در مقابله با خستگی و ضربه را افزایش دهند. الیاف PP به دلیل داشتن ضریب کشسانی پایین، به منظور کنترل نمودن ترک‌های ناشی از جمع شدن که در ساعات آغازین بتن ریزی و گیرش ایجاد می‌شود، به کار می‌رود. استفاده از این رشته‌ها در دیوارهای سیمانی آپارتمان‌ها و برج‌ها به این دلیل است که الیاف بتن در حریق و حرارت بالا ذوب می گردد و در این شرایط راه‌هایی برای خروج فشارهای داخلی ساختمان ایجاد می گردد و خرابی ساختمان به عقب می‌افتد. الیاف پ پ همچنین جهت پتینه کاری دیوارها نیز به کار می‌رود، و جلوه زیبایی به دیوار می‌دهد.

چگونه الیاف پلی پروپیلن را به بتن اضافه کنیم؟

الیاف پلی پروپیلن را می‌توان در هر زمان به بتن اضافه کرد.  معمولاً الیاف پلی پروپیلن را در ابتدا با سنگدانه ها مخلوط کرده و سپس به آن آب اضافه می‌کنند. می توان الیاف پلی پروپیلن را با آب طرح اختلاط، مخلوط کرد و بعدا این آب را به ملات خشک اضافه کرد، که در این صورت باید برای رسیدن به مخلوطی یکنواخت و همگن ۳ تا ۴ دقیقه همزدن را ادامه داد. در پروژه‌های عمرانی برای ساخت مخلوط بتنی و تعیین میزان اجزای تشکیل ‌دهنده آن، از طرح اختلاط بتن استفاده می‌کنند. می‌دانیم طرح اختلاط بتن دارای پیچیدگی است و اثر زیادی در مقاومت نهایی بتن در پروژه مورد نظر دارد، پس باید دقت زیادی در طراحی اختلاط بتن داشته باشیم. درصورت استفاده از بتن آماده، می‌توان الیاف پلی پروپیلن را به تدریج در داخل میکسر ریخته و آن را روی حالت تند گذاشت تا بتوان از پخش شدن الیاف در بتن ، اطمینان حاصل کرد. توجه داشته باشید که الیاف پلی پروپیلن آب گریز بوده و درصد جذب آب الیاف پلی پروپیلن صفر است، بنابراین هرگز نباید از افزودن آب اضافی جهت افزایش روانی بتن استفاده کرد.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن در ساخت قطعات خودرو

از الیاف پلی پروپیلن برای ساخت انواع فوم‌های پلی الفینی (پلی اتیلن و پلی پروپیلن) استفاده می‌کنند. فوم‌های پلی الفینی به دلیل مقاومت شیمیایی بسیار بالا و مقاومت حرارتی مناسب، جایگزین سیار خوبی برای فوم‌های قدیمی است . کاربرد اصلی این فوم‌ها در پشتی صندلی، محل قرار گرفتن سر در صندلی و نواحی که از نظر ضربه پذیری اهمیت زیادی دارند، به خوبی مشاهده می‌شود.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن در صنعت نساجی

پلی پروپیلن، یک لیف نسبتاً سازگار با پوست بدن انسان بوده ، استفاده از آن در فرش ماشینی مشکل بهداشتی به وجود نمی‌آورد. استفاده ازالیاف پلی پروپیلن در نخ خاب فرش ماشینی ایران، از اوایل دهه ۷۰ شمسی آغاز شد. در آن زمان به دلیل کمبود الیاف اکریلیک و تقاضای بسیار بالا برای این الیاف، از الیاف پلی پروپیلن استیپل به عنوان جایگزین اکریلیک استفاده گردید.

الياف پلي پروپيلن با توجه به قيمت مناسب نسبت به الياف ديگر، براي طيف گسترده اي از کاربردها مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، نخ کفپوش هاي از نوع تافتينگ، نخ خامه قالي ، الياف کفپوش هاي نمدي و … کاربردهاي نساجی الياف پلي پروپيلن را تشکيل مي دهند. کاربردهاي دیگر این الیاف را در طناب، منسوجات کشاورزي، منسوجات عمراني (کاربرد در عمران)، گوني بافی، توري و موارد ديگري می‌توان مشاهده کرد. در صنعت گونی بافی استفاده از روغن اسپین فینیش از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمع‌بندی

الیاف پلی پروپیلن که با نام پلی پروپن یا PP نیز شناخته می‌شود ، یک الیاف مصنوعی است که 85٪ مواد تشکیل دهنده آن پروپیلن است و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف پلی پروپیلن در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‍‌شود. در این مقاله به بررسی کاربردهای الیاف پلی پروپیلن پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. جهت اطلاع قیمت از الیاف پلی پروپیلن با کارشناسان ویکی فایبر در تماس باشید. همچنین برای مشاهده انواع الیاف پلی پروپیلن از قسمت منو به صفحه خرید الیاف پلی پروپیلن مراجعه فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست