در این مقاله شما را با کاربرد الیاف پلی استر و مشخصات الیاف پلی استر آشنا می‌کنیم. الیاف پلی استر در دسته‌ی الیاف مصنوعی قرار می‌گیرند و کاربردهای بسیار فراوانی در موارد مختلف دارند. در زمینه‌ی الیاف مصنوعی باید اظهار داشت که انواع مختلفی از این الیاف وجود دارد، اما بخش عمده‌ای از مصرف این الیاف به پلی استر اختصاص دارد. موارد استفاده الیاف پلی استر فراوان است و به عنوان یکی از محبوب‌ترین الیاف شناخته می‌شود. پلی استر به دلیل قیمت مناسب نسبت به لیف های طبیعی، و خواص خوبی که دارد، جایگزین الیاف طبیعی شده است. الیاف پلی استر شامل دو نوع هالو و سالید است. الیاف تو خالی یا هالو در صنایع پرکردنی کاربرد دارد. الیاف تو پر یا سالید نیز به دلیل داشتن لیف های حجیم و متراکم، استفاده بیشتری در صنعت دارند.در ادامه به کاربرد الیاف پلی استر می‌پردازیم.

پلی استر چیست؟

پلی استر یک نوع پلیمر و شامل پلی اتیلن ترفتالات است. نخ پلی استر به عنوان یک محصول اصلی در گروه پلی استر شناخته می‌شود و 40 درصد از تولید جهانی پلی استر مربوط به نخ پلی استر است. این نخ از ریسندگی PTA و MEG تولید می‌شود. از پلی استر به طور عمده در صنعت نساجی و برای تولید نخ و الیاف استفاده می‌شود.

مشخصات الیاف پلی استر

یکی از مزایای الیاف پلی استر ارزان بودن آن است و از معایب آن می‌توان به تاثیرات مخرب زیست محیطی اشاره کرد. این الیاف تجزیه پذیر نیستند و نیاز به انرژی بسیار زیادی برای تولید دارند. محصولات تولید شده از الیاف پلی استر بزرگترین منبع آلودگی میکروپلاستیکی در اقیانوس‌ها هستند.
منسوجات تولید شده از الیاف پلی استر خاصیت ضد چروک دارند و بدون نیاز به اتو کشی، شکل اولیه‌ی خود را حفظ می‌کنند. این الیاف به دلیل اینکه خیلی زود خشک می‌شوند، برای استفاده در مناطق مرطوب گزینه‌ی بسیار مناسبی هستند.

از دیگر مشخصات الیاف پلی استر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقاومت بسیار بالا در مقابل چروک شدن
  • قابلیت خشک شدن سریع
  • مناسب برای تولید الیاف هالو
  • مقاومت و استحکام در مقابل مواد شیمیایی
  • دوام بسیار بالا

پلی استر

کاربرد الیاف پلی استر

موارد استفاده الیاف پلی استر بسیار فروان است. پلی استر می‌تواند شامل مواد شیمیایی طبیعی و مصنوعی باشد. برای مثال کوتین موجود در کوتیکول‌های گیاهی، نوعی از پلی استر طبیعی است و از انواع مصنوعی پلی استر می‌توان به پلی بوتیرات اشاره کرد. در برخی موارد پلی استرهای طبیعی و مصنوعی با هم قاطی می‌شوند و نوعی نخ مخلوط به دست می‌آید.

از پارچه و نخی که از پلی استر تولید شده است در مواردی بسیاری استفاده می‌شود. از جمله، انواع پوشاک، روکش مبلمان، کاربردهای تجاری، پتو، کلاه، روتختی، موس و پد کامپیوتر، ساخت طناب، کمربند ایمنی، تقویت کننده تایر، تسمه نقاله، تولید فرش،نساجی، صنعت، رگ‌های مصنوعی، طناب، فیلم، پزشکی، قالیبافی و… .

با مخلوط کردن الیاف هالید و سالو، خواص مطلوبی به دست می‌آید که می‌شود در صنعت خودروسازی از آن بهره برد. به دلیل خواص به وجود آمده حاصل از ترکیب الیاف هالو و سالید، مانند وزن مولکولی پایین و حبس شدن هوا در داخل لیف، کاهش پرزینگی و سرعت جذب و دفع رطوبت بالاتر میتوان به کاربردهای سودمندی در تولید قطعات خودرو دست یافت.

انواع فیلامنت پلی استر

  1.  نخ پلی استر POY یا نخ نیمه آرایش یافته
  2.  نخ پلی استر FDY یا نخ کاملا کشیده شده
  3.  نخ پلی استر ATY
  4.  نخ پلی استر DTY یا نخ تکسچره

نتیجه گیری

الیاف پلی استر بیشترین سهم را در تولید الیاف مصنوعی دارند. همانطور که اشاره شد کاربرد الیاف پلی استر در موارد مختلفی است؛ اما بیشترین کاربرد آن در صنعت نساجی و در تولید نخ و الیاف است. از مشخصات الیاف پلی استر به عدم پرز دهی، ثبات شستشویی و گرمایی و حرارتی، مقاومت شیمیایی، پایداری بالا، ثبات نوری و سایشی بالا، عدم حساسیت زایی، نرمی و لطافت و مواردی از این دست اشاره شد. بیشترین موارد استفاده الیاف پلی استر در صنایعی مانند تولید انواع لباس، منسوجات خانگی مانند ملحفه، روتختی، بالش، پرده، فرش ماشینی و همچنین لباس‌های رسمی و… است.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد الیاف پلی استر، می‌توانید به مقاله انواع الیاف پلی استر مراجعه کنید. همچنین در صورت نیاز به خرید الیاف پلی استر می‌توانید با کارشناسان ویکی فایبر در تماس باشید. ویکی فایبر مرکز تامین کننده انواع نخ، کش، توری، طناب و الیاف مفتخر است که شما را در این زمینه راهنمایی کند.

دسته مقالات

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام قیمت الیاف پلی استر چنده

    پاسخ
    • Shadisharifi
      دی 22, 1400 15:03

      سلام دوست عزیز 🙂 قیمت انواع نخ و الیاف به دلیل ثابت نبودن قیمت ارز روز به روز متغیره.. برای استعلام قیمت نخ پلی استر با شماره 77893814-021 در تماس باشید تا دوستان راهنماییتون کنن.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست