الیاف پلی پروپیلن الیافی است که به صورت نخ های رشته ای نیز یافت میشود.

الیاف پلی پروپیلن یا به اختصار پ پ، که به دو صورت الیاف و نخ‌های نواری عرضه می‌شوند، برای اولین بار در ایتالیا و در سال 1960 تولید و روانه بازار شد. این الیاف از به هم پیوستن پلیمرهای پ پ، به صورت خطی تولید می‌شود. با به کارگیری کاتالیست زیگلر-ناتا امکان ساخت پلی پروپیلن ایزوتاکتیک نیز مقدور شد. طولی نکشید که این لیف در رده چهارم و بعد از الیاف پلی استر، نایلون و اکریلیک قرار گرفت. قیمت مناسب و مقرون به صرفه این لیف، باعث توجه کارخانه داران زیادی به سمت خود شده است. این الیاف پلیمری به دو صورت الیاف و نخ‌های نواری شکل در بازار عرضه می‌شود. در ادامه با خواص و ویژگی الیاف پلی پروپیلن آشنا می‌شویم.

روش تولید الیاف پلی پروپیلن

همان طور که گفته شد، الیاف پلی پروپیلن از به هم پیوستن پلیمرهای پ پ، و تحت شرایطی با فشار و رطوبت ملایم، با روش ذوب ریسی به وجود می‌آید. قابل ذکر است کاتالیست زیگلر-ناتا، که پلیمری ایزوتاکتیک است، در حدود 90 درصد متبلور می‌شود و الزامی است، تا در تولید این الیاف حضور داشته باشد. این پلیمر گرما نرم در گستره‌ای از کاربردها و مصارف، قرار می‌گیرد. ساختار شیمیایی PP نامتقارن است. از این رو فرایند پلیمریزاسیون آن می‌تواند به سه نوع توالی در ساختار پلیمر حاصل منتهی گردد.

ویژگی و خواص الیاف پلی پروپیلن

پلی پروپیلن دارای دمای ذوبی بالاتر (175-165درجه سانتیگراد) در مقایسه با پلی اتیلن است. این به این معنا است که در برابر گرما و حرارت مقاومت خوبی از خود نشان داده و دیر ذوب می‌شود.  از نقطه نظر استحکام و مقاومت در مقابل سایش، پلی پروپیلن با پلی اتیلن تفاوت زیاد ندارد .از دیگر خواص و ویژگی‌های این لیف می‌توان به شفافیت، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، مقاومت کششی بالا و ضد حساسیت بودن اشاره کرد. پارچه‌های تولید شده از این لیف رطوبت را جذب نمی‌کنند. مورد دیگر قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه الیاف پ پ است. این موضوع باعث توجه عده کثیری از کارخانه داران به این لیف شده است.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن

به طور کلی از الیاف پلی پروپیلن برای کنترل ترک در محصولاتی که از سیمان درست شده است استفاده می‌شود:

  • کنترل ترک در بتن آماده، بتن پیش ساخته، شاتکریت متداول، اجرای پوشش کف ها، اندود کاری و بتن های میکروسیلیسی دال های بتنی، اجرای کف ها، بتن های طرح دار یا نقش دار و سواره روها
  • سازه های نگهدارنده آب، بتن ریزی سازه های ساحلی و…
  • ترمیم لکه ها، اجرای تیغه های نازک و…
  • سدها، مخازن آب، ساخت سیلوها و تونل ها

معایب الیاف پلی پروپیلن

در گذشته امکان رنگرزی این الیاف وجود نداشت و این بزرگ ترین عیب این لیف پلیمری محسوب می‌ش، و همین مساله باعث شد تا استفاده از این الیاف کاهش یابد. اما امروزه با وجود تکنولوژی های پیشرفته این مشکل نیز برطرف شده است و امکان رنگرزی در مرحله ای که پلیمر به صورت مذاب است وجود دارد. گفتنی است این روش هزینه بالایی دارد و به همین دلیل برخی ترجیح می‌دهند تا رنگرزی را به صورت توده ای در پیش گیرند.

الیاف پلی پروپیلن بتن چیست؟

الیاف بتن نوعی کامپوزیت است که با اضافه کردن آن در ترکیب سیمان و ماسه، مقاومت کششی آن را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهند. با اضافه کردن این لیف به سیمان، وزن آن یا حجم آن نشت پیدا نمی‌کند.  الیاف پ پ که به الیاف بتن نیز معروف است، دارای خواص بسیاری است که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

  •  جایگزین مناسب برای میلگرد های حرارتی
  •  افزایش خواص پیوستگی و چسبندگی بتن
  •  جلوگیری از ترک های ناشی از انقباض بتن
  •  عدم وجود پلی استر در فرمولاسیون تولید الیاف پلی پروپیلن
  •  افزایش ظرفیت جذب انرژی در کشش و خمش
  •  افزایش مقاومت بتن در برابر ضربه
  •  افزایش قابلیت شکل پذیری بتن
  •  افزایش دوام و طول عمر بتن

قیمت الیاف پلی پروپیلن

همان طور که در این مقاله ذکر شد، الیاف پ پ نسبت به باقی الیاف پلیمری از قیمت مناسب تری برخودار است. با این وجود تامین کنندگان این نخ، آن را با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌کنند. طول و عرض الیاف، نمره نخ، رنگ انتخابی و ضخامت، از مواردی است که در قیمت نهایی الیاف پلی پروپیلن اثرگذار است. همچنین به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی و ثابت نبودن قیمت ارز، قیمت‌ها روز به روز متفاوت هستند. از این رو جهت استعلام قیمت می‌توانید با شماره 77939601-021 در ارتباط باشید. جهت مشاهده و خرید الیاف پلی پروپیلن و یا خرید انواع الیاف پلیمری بر روی لینک‌های زیر کلیک فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست