فرش ماشینی پلی استر

احتمالا تا به حال برای خرید فرش ماشینی به فروشگاه ها مراجعه کرده اید و در هنگام خرید، اصطلاح‌های مختلف و جنس انواع نخ به گوشتان خورده است. شاید تا به حال به این فکر کرده باشید که جنس فرش پلی استر یا فرش اکریلیک چه تفاوتی دارد و کدام یک خواص بهتری دارند. احتمالا در این باره تحقیق هم کرده باشید. بهتر است قبل از هر مقایسه‌ای در نظر داشته باشید، اساس این که ماده ای خوب است یا نه بدون در نظر گرفتن کاربرد و موارد مصرف، اظهار نظری غیر معقول و بیهوده است. هر ماده ای برای بهره گیری کاری خاص پدید آمده است. و همان طور که انتخاب یک ماده برای بهره گیری از آن، صد در صد امیدبخش و رضایت بخش نیست، هیچ ماده ای به طور کلی نیز بی فایده نیست. در ادامه با خواص الیاف پلی استر و اکریلیک آشنا می‌شویم و فرش پلی استر و فرش اکریلیک را مقایسه میکنیم. همراه ما باشید.

الیاف پلی استر به چه الیافی گفته می شود؟

الیاف پلی استر، الیافی با استحکام بالا است که در برابر رطوبت و حرارت مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. این الیاف در سال 1928 توسط آقای کارو ترز تولید شد. پس از تولید آن، تحقیقات زیادی جهت بهبود بخشیدن خصوصیات این الیاف انجام شد که بسیاری از آن ها موفقیت آمیز بود.

براقیت، عدم پرزدهی، ثبات در شست و شوی مداوم، ثبات سایشی، عدم ایجاد حساسیت و نرمی و لطافت، از خصوصات بارز الیاف پلی استر است. این الیاف در برابر گرما و حرارت نیز مقاومت خوبی از خود نشان میدهد. از این الیاف در صنایع مختلفی خصوصا صنعت نساجی استفاده زیادی می‌شود.

الیاف اکریلیک به چه الیافی گفته می شود؟

الیاف اکریلیک از مواد نفتی تهیه می‌شود. برای سایت این الیاف از پلیمری به نام پلی اکریلونیتریل نیز استفاده می‌کنند. این الیاف به دلیل سبک بودنش بسیار شبیه به الیاف پشم است. به کارگیری از این لیف در صنعت نساجی، به دلیل خواص خوبی که دارد، بسیار رایج است.

روش‌های زیادی برای تولید این لیف وجود دارد. از جمله:

  • روش رنگی و یا رنگدانه ای
  • روش کتان شسته نشده و یا اکرو
  • تولید به صورت سفید خام و رنگ نشده

از این لیف علاوه بر تولید فرش، در تولید انواع ژاکت، چادر، دستکش، روسری و جواب نیز استفاده میکنند. این لیف به دلیل خواص مفیدی که دارد مورد استقبال همگان قرار گرفته و محدوده قیمت آن بسیار مناسب‌تر از الیاف طبیعی است. از خصوصیات این لیف میتوان به مقاومت در برابر شست وشو و تابش نور خورشید و انواع مواد شیمیایی ، رنگ پذیری بالا اشاره کرد. یکی از ایراداتی که به این الیاف گرفته می‌شود، پرزدار بودن آن ها است که البته این موضوع نیز با هیت ست شدن لیف حل می‌شود.

تفاوت فرش اکریلیک با پلی استر

در حال حاضر بهترین لیف برای فرش‌های ماشینی، اکریلیک است. الیاف اکریلیک به دلیل داشتن خواص مفید و برتری نسبت به دیگر الیاف، همچنین نداشتن هیچ‌گونه معایبی در استفاده طولانی مدت، به پرکاربردترین لیف در صنعت فرشبافی تبدیل شده است.

فرش‌های اکریلیک نسبت به فرش‌های پلی استری از دوام عمر بالاتری برخوردار هستند، و در زمان شست و شو تنها آب رفتگی ناچیزی دارند. همچنین ساختار فرش در اثر پاخوردگی تغییری نمی‌کند. در مقابل الیاف پلی استر در اثر پا خوردگی زیاد، کج شده و شکل و شمایل اولیه خود را از دست می‌دهد. از این رو در مکان‌های شلوغ که احتمال پاخوردگی زیاد است، به هیچ وجه از فرش پلی استر استفاده نمی‌کنند. فرش‌های اکریلیک با قرار گرفتن در محیط باز و در معرض قرار گرفتن تابش نور خورشید، رنگ و روی خود را از دست نمی‌دهند. از نکات دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که فرش اکریلیک می‌تواند 5 دقیقه گرما را تحمل کند و پس از آن دچار سوختگی می‌شود. اما فرش اکریلیک به نسبت بسیار زودتر می‌سوزد.

از نظر شکل فیزیکی و زیبایی ظاهری، فرش‌های اکریلیکی با دیگر فرش‌ها قابل قیاس نیستند. همچنین ضد حساسیت بودن این فرش باعث شده تا در اتاق کودکان نیز از آن استفاده کنند. مزیتی که الیاف پلی استر نسبت به الیاف اکریلیک دارد قیمت بسیار مناسب آن است. نکته قابل توجه دیگر، زیست تخریب پذیر بودن پلی استر است در حالی که اکریلیک در دراز مدت نیز به طبیعت باز نمی‌گردد. پلی استر پرزدهی بسیار کمتری نسبت به اکریلیک دارد اما این مشکل الیاف اکریلیک با هیت ست شدن از بین می‌رود.

 

امروزه فرش های ماشینی به دلیل قیمت بسیار مناسب به نسبت فرش های دست‌بافت، مورد استفاده همه خانواده ها قرار رفته‌اند. دانستن ویژگی‌ها و خواص لیف‌های موجود در آن ها باعث می‌شود تا در هنگام خرید دچار شک و شبه نشوید و با خیال راحت و آرامش خاطر، به خرید محصول مورد نظر خود بپردازید. در این مقاله به بررسی تفاوت فرش اکریلیک و پلی استر پرداختیم. امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد. جهت خرید و یا مشاهده الیاف اکریلیک و پلی استر، بر روی خرید الیاف پلی استر و خرید الیاف اکریلیک کلیک فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست