خیاطی هنری است که از دیرباز مورد توجه همگان قرار گرفته است. پوشش نیز امری حیاتی است که از گذشته تا کنون مهم تلقی شده است؛ زیرا می‏‌تواند نشان دهنده موقعیت اجتماعی افراد، سلیقه و یا حتی طرز فکر آن‏‌ها باشد. این موضوع باعث گسترش روز افزون مد و فشن شده است، و یکی از بخش‏‌های آن دوخت لباس است. بنابراین شناخت ویژگی انواع نخ، تاثیر به سزایی در نتیجه کار هنرمندان و خیاط‌‎ها خواهد داشت.  خیاط‏‎‌ها و هنرمندان با شناختن مشخصات انواع نخ می‏‎‌توانند به پارچه‏‎‎‌ها زینت ببخشند، و با دوختن لباس‏‎‌های زیبا، بخشی از نیاز جامعه را فراهم کنند. در این مقاله به معرفی  ویژگی و مشخصات انواع نخ می‏‏‌پردازیم.

عوامل تائیرگذار در کیفیت انواع نخ چیست؟

برای شناختن ویژگی انواع نخ از نظر کیفیت باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • شفافیت نخ: در انتخاب نخ دقت داشته باشید، نخی را انتخاب کنید که شفاف و یک‎دست بوده و سطح آن کدر و پرزدار نباشد. نخی را انتخاب کنید که در شما حس طراوت و تازگی به وجود آورد.
  • استحکام نخ: یکی دیگر از مواردی که باید به هنگام خرید هر نخ دقت داشته باشید استحکام آن است. اگر نخ از استحکام خوبی برخوردار نباشد، در کار با آن دچار مشکل خواهید شد.
  • ثابت بودن رنگ نخ: همیشه به خاطر داشته باشید تا نخ انتخابی شما رنگ پس ندهد و در دراز مدت رنگ پریده نشود. وگرنه به مشکل بر خواهید خورد.

معرفی ویژگی انواع نخ پر مخاطب در بازار

ویژگی نخ‌های طبیعی پر مخاطب

نخ پنبه: این نخ در بین باقی نخ‌‎ها، استفاده و طرفداران بیشتری دارد. این نخ از منابع گیاهی سلولز تهیه می‏‌شود.  این نخ به دو صورت شانه شده و شانه نشده در بازار یافت می‌شود. از ویژگی‌های بارز این نخ می‌توان به جذب رطوبت بالا و نداشتن خاصیت ارتجاعی اشاره کرد. ظاهر نخ پنبه براق بوده و پرکاربرد‌ترین نخ در صنعت نساجی است. نخ‌های قرقره‌ای معروف که شاید بارها دیده یا نام آن را شنیده باشید، از نخ‌های پنبه هستند.

نخ ابریشم طبیعی: منشأ طبیعی این نخ پیله کرم ابریشم است. این نخ به دو صورت تابیده شده و تابیده نشده تولید، و به صورت قرقره، سیگاری و کلاف بسته بندی و در بازار عرضه می‌شود. نخ ابریشم در برابر نور آفتاب، مقامت خوبی از خود نشان نمی‌دهد، به همین دلیل از این نخ در دوخت پرده استفاده نمی‌کنند. نخ ابریشم به دلیل جنسی که دارد، آلودگی را جذب نمی‌کند و علاوه بر ظاهری براقی که دارد، تنوع رنگ‌بندی آن نیز بسیار است. این نخ‌ها به صورت عمامه یا بوبین با تاب زیاد برای کار حاشیه دوزی و گلدوزی تولید می‌شوند.

نخ پشمی یا فاستونی: منبع تهیه این نوع نخ الیاف طبیعی حیوانی است. ضخامت نخ‌های پشمی از سایر نخ ها بیشتر است و استحکام بسیار خوبی نیز دارند. نخ پشمی به خاطر جنسی که دارد از هم گسسته می‌شود و به همین علت از آن در گلدوزی یا دوخت پارچه‌های نازک استفاده نمی‌کنند.

نخ دمسه: نخ دمسه ممکن است کاملا طبیعی باشد یا به صورت ترکیبی از مواد طبیعی و مصنوعی به کار رود. این نخ ها دارای کلاف‌های طویل 15 تا 20 متری هستند. جنس این نخ‎‌ها کتان مرغوب است و آن‎‌هارا بر اساس رنگ از 1 تا 900 شماره گذاری می‌کنند. این نخ رنگ ثابتی دارد و از استحکام بسیار خوبی برخوردار است.

ویژگی نخ‌های مصنوعی پر مخاطب

نخ فلز: جنس این نخ از فلز است. نخ فلز در رنگ‌های نقره ای و طلایی و مسی در بازار یافت می‌شود. نخ فلز به نخ نقره ای و گلابتون نیز، معروف است. ظاهر براق و پر زرق و برق آن باعث شده، تا بیشتر خیاطان از آن به عنوان دوخت تزئینات بر روی لباس‌های مجلسی استفاده کنند.

نخ سرکیسه دوزی: جنس این نخ‌های مصنوعی از پلی پروپیلن و پلی استر است. این نخ‌ها استحکام بسیار خوبی دارند و همان طور که از نامشان آشکار است برای دوخت قسمت بالایی و دهانه کیسه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای استفاده از این نخ، دستگاه دوخت نیاز است.

نخ نامرئی: این نخ‌ها از جنس نایلون هستند و کاربرد زیادی در خیاطی دارند. خاصیت ارتجاعی این نخ‌ها باعث شده تا از آن ها در ساخت انواع دستبند و تسبیح نیز استفاده شود. نخ‌های نامرئی، دارای دو رنگ سفید و دودی هستند و سطح برخی از آن‌ها صیقلی تر و شفاف‌تر است. همچنین این نخ‌ها انعطاف بسیار خوبی دارند.

نخ ریون: از به هم تابیدن ریون های کوتاه و پرزدار، نخ‌هایی مشابه الیاف کتان و پشم به وجود می‌آید که به آن نخ ریون گفته می‌شود و پارچه‌های به وجود آمده از این نخ ها شباهت بسیار زیادی به پارچه های پشمی و نخی دارند. از این نوع نخ در تولید جوراب و جامه های کش‌باف استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

خیاطی بدون نخ هیچ معنایی ندارد. امروزه نخ‌های زیادی در حال تولید و فروش و عرضه به بازار هستند و هرروز نیز با فن آوری‎‌ها و تکنولوژی جدید تعداد و مدل های مختلفی پیدا می‌کنند در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی انواع نخ خیاطی آشنا کنیم تا هنگام استفاده از آن‎‌ها از اطمینان بیشتری برخوردار باشید و کارهای مطلوب‎‌تری را ارائه دهید. جهت اطلاع قیمت از انواع نخ میتوانید با کارشناسان ویکی فایبر در تماس باشید. همچنین برای مشاهده انواع نخ به صفحه خرید انواع نخ مراجعه کنید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست