کش از جمله لوازم مهم و ضروری است که در خیاطی کاربرد بسیار زیادی دارد؛ درواقع کش پارچه ای با ابعاد کوچیک است که خاصیت ارتجاعی و الاستیکی بالایی دارد. کش از یک سری الیاف لاستیکی مانند اسپندکس تشکیل شده و در داخل یک پوشش از جنس رشته‌های فیبری مانند پلی استر، پنبه و نایلون  قرار می‌گیرد. پوشش بیرونی کش به روش‌های مختلفی تولید می‌شود. اغلب از سه روش تابیدن، بافتن به صورت تار و پود و بافتن به صورت حلقوی برای ایجاد خاصیت کشسانی زیاد، استفاده می‌شود. در این مقاله انواع کش موجود در بازار را نام برده و به بررسی مشخصات آن‌ها می‌پردازیم.

 

معرفی انواع کش

 

 

ویژگی و مشخصات انواع کش، مانند طول، عرض و خاصیت کشسانی، با یگدیگر متفاوت است. یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌هایی که کش دارد سبک بودن آن است. نکته ی دیگری که در مورد کش‌ها باید به آن اشاره کنیم این است که این امکان وجود دارد که دو کش با رنگ و عرض یکسان، متراژ متفاوتی داشته باشند. در ادامه با دسته‌بندی انواع کش آشنا می‌شوید.

دسته بندی انواع کش

اغلب کش‌ها در یکی از دسته بندی‌های زیر قرار می‌گیرند.

  • کش‌های خیاطی
  • کش‌های ورزشی
  • کش‌های طبی
  • کش گن
  • کش پول

کش‌های مورد استفاده در خیاطی

کش نامرئی: این کش اغلب برای ساخت دستبند و گردنبند به کار می‌رود.  استفاده دیگر این کش،  جواهردوزی بر روی لباس‌های مجلسی است. به طور کلی، به دلیل بی رنگ بودن این کش، از آن برای قسمت‌هایی که در معرض دید زیاد قرار دارند استفاده می‌کنند.

کش زنبوری: کش‌های زنبوری که به کش‌های غواصی نیز معروف هستند، اغلب برای تزئینات لباس یا ساخت کمربندهای تزئینی به کار می‌روند. همچنین این کش‌ها در ساخت جوراب شلواری و جوراب های کوتاه دخترانه نیز کاربرد زیادی دارند. کش‌های زنبوری دارای اشکال منظم لوزی شکل هستند . به دلیل شکل و شمایلی که دارند، به کش لانه زنبوری معروف هستند.

کش‌های ماسوره ای: این کش‌ها که بسیار ظریف هستند، برای مصارف خیاطی و دوخت و دوز به کار می‌روند. رنگ‌های زیادی از این کش در بازار یافت می‌شود، اما به طور معمول دو رنگ سفید و مشکی از باقی رنگ‌ها استفاده و مخاطبان بیشتری دارند.

کش‌های شلواری: کش‌های شلواری دارای دو نوع نخی و ابریشمی هستند و همان طور که از نامشان آشکار است، برای دوخت شلوار و لباس، در قسمت کمر به کار می‌روند. کش‌های شلواری نخی نیز از پلی استر یا پنبه تولید شده و استحکام بسیار بالایی دارند.

کش‌های جا دکمه: کش‌های جا دکمه برای اتصال دو لبه ی لباس به واسطه ی کش و دکمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عموما این دو کش در لباس های کودک به دلیل تغییر سایز مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرند.

کش‌های قیطانی: کش‌های قیطانی به واسطه برخورداری از حالت کشسانی مطلوب و استحکام بالا به عنوان کش ماسک مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کش قیطانی در صورتی که از کیفیت بالایی برخوردار باشند، زود پاره نشده و ماندگاری بالایی خواهند داشت. در تولید کش قیطانی (کش ماسک) از نخ ترویرا و نخ اسپاندکس  و کش لاکرا استفاده می‌شود.

آشنایی با کش‌های ورزشی

کش بدنسازی: عمده تمرکز این کش‌ها بر روی فعالیت های استقامتی و تقویت عضلات بالا تنه مخصوصا عضلات ناحیه شانه و بازوها است.  این کش‌ها معمولا در درجه‌های مقاوتی مختلفی موجود می‌باشند. اگر دسترسی به حریف تمرینی در خانه ندارید و قصد افزایش قدرت و استقامت عضلات بالا تنه خود را دارید، اینگونه از کش ها بهترین انتخاب برای شما می‌باشند.

کش پیلاتس: این کش‌ها در ابتدا بیشتر در مراکز فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما با گذشت زمان به یک وسیله ورزشی جدایی ناپذیر در باشگاه‌های ورزشی تبدیل گردیدند. این کش‌ها در طول‌های مختلف تولید می‌شوند و معمولا پهنای این کش‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر است.  محدوده حرکات ورزشی قابل انجام با این کش‌ها بسیار متنوع است و تمرینات آن به تمرینات تمام بدن یا فول بادی مشهورند.

کش پاورباند:  اگر شما می‌خواهید تمریناتی را انجام دهید که روی مچ پا و پایین‌تنه تمرکز دارد، این کش‌ها گزینه مناسبی برای خرید هستند. مقدار مقاومتی که از این کش‌ها دریافت می‌کنید به میزان ضخامت آن بستگی دارد. کش‌های ضخیم معمولا مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند و رنگ‌های مشخصی برای تشخیص میزان مقاومت هر کش تعیین شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای پاور بندها می‌توان کمک به باز کردن پا به منظور باز کردن به میزان ۱۸۰ درجه را عنوان نمود.

کش های TRX: این کش‌ها در واقع بندهایی هستند که برای چتربازی استفاده می‌شوند. بنابراین بسیار محکم و مطمئن هستند. این بندها با استفاده مکرر تحلیل نمی‌روند. همچنین بندهای TRX قابلیت کشسانی ندارند. این بندها اغلب برای تمرینات پایین تنه و بالا تنه به کار می‌روند و به بهبود تعادل و انعطاف پذیری کمک زیادی می‌کنند. از مزایای دیگر این کش می‌توان به افزایش استقامت و پایداری و حفظ تناسب اندام اشاره کرد.

معرفی کش گن

شکم بندها، کمربندهای کشی هستند که در دور شکم و کمر بسته شده و معمولاً پس از بارداری، فتق ناف، لیپوساکشن، سزارین و جلوگیری از چاقی،  هم برای نوزادان و هم بزرگسالان استفاده می شوند. کش گن از جمله کش‌های خیاطی است که دارای پهنای زیادی است و اکثراً در رنگ‌های سفید، مشکی و کرم به بازار عرضه می‌شود. محکم بودن این کش‌ها بسیار اهمیت دارد، پس توجه داشته باشید که محصولی با کیفیت خریداری کنید تا ماندگاری بالایی داشته باشد و شل نشود.

معرفی کش‌های طبی

افراد متعددی در سراسر جهان از کش طبی به منظور نگهداری از مچ دست، مچ پا،گردن، مفاصل و کمر استفاده می‌کنند. استفاده از کش و کمربندهای طبی، روش درمانی جدیدی نیست، اما جدیدترین مدل‌های کش‌های طبی، از فن‌آوری های پیشرفته بهره می‌گیرند تا به کمک آنها بتوانید درد و گرفتگی کمرتان را در خانه تسکین دهید. کمربند طبی از عضلات حمایت می‌کند و درد را تسکین می‌دهد. اما این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده از کش طبی بدون دستور دکتر ممکن است باعث آسیب جدی شود، پس قبل از استفاده از این نوع کش‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

آشنایی با کش پول

کش پول مناسب برای بسته بندی دسته پول و لوازم مربوط دیگر بوده وبسیار وسیله کاربردی و مفیدی است. کش به دلیل خاصیت ارتجاعی، مورد توجه و مورد استفاده مشاغل بسیار است. اولین کاربرد آن در بسته بندی پول است، که در تمامی مغازه‌ها برای مرتب کردن و بسته بندی پول مورد استفاده بوده است. می‌توان از آن برای نگهداری در و سلیفون روی محصولاتی مانند ماست‌های سنتی که فاصله تولید و مصرف آن کوتاه است استفاده نمود. این کش در منازل نیز برای نگهداری بهداشتی مواد غذایی در یخچال یا بیرون یخچال کاربرد زیادی دارد.

جمع‌بندی

کش معمولاً از جنس پلاستیک، چرم یا لاتکس بوده و به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. ویژگی‌های کش و خاصیت کشسانی و ارتجاعی آن باعث شده تا مردم در مصارف مختلف و زیادی از آن بهره بگیرند. در این مقاله به معرفی انواع کش پرداختیم و مشخصات و ویژگی کش‌های مختلف را بیان کردیم. برای خرید و مشاهده انواع کش به صفحه اصلی ویکی فایبر بروید و یا از قسمت منو به صفحه انواع کش مراجعه کنید.  همچنین جهت مشاوره و استعلام قیمت انواع مختلف کش با کارشناسان ویکی فایبر در تماس باشید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست