انواع نخ خیاطی

نخ های خیاطی  که از الیاف‌های طبیعی یا مصنوعی یا ترکیبی از این دو ساخته شده‌اند، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها برای قسمت های مختلف لباس و پارچه های متفاوتی استفاده می شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت نساجی و صنعت مد و فشن مربوط به پوشاک و یکی از مهم‌ترین بخش‌های پوشاک مربوط به دوخت لباس‌ها است. نخ‌های امروزی به دلیل رشد این صنعت نسبت به گذشته از تنوع بسیاری در رنگ و کیفیت برخوردار است که شما را قادر می‌سازد، انتخاب‌هایی سازگار با سلیقه شخصی خود داشته باشید. انواع نخ خیاطی و نمره نخ مواردی است که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

انواع نخ در خیاطی

شناخت انواع نخ و آشنایی با ویژگی آن‌ها، به شما کمک می‌کند که کاربرد انواع نخ را تشخیص دهید و از هر نوع نخ در جای مناسب آن استفاده کنید. در ادامه، انواع نخ خیاطی و ویژگی های معروف ترین نخ‌‌‌‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

نخ پنبه

نخ پنبه ای معمولی در اکثر مغازه ها و فروشگاه های صنایع دستی پیدا میشود وآن در بافت فرش و قالی و صنایع دستی مثل گلیم و پته و همچنین در دوخت و بافت پارچه و لباس استفاده می‌شود. قیمت کم این نخ‌ها باعث شده که در تولید انواع محصولات و صنایع بسیار زیاد استفاده شوند. همچنین برای پارچه های ظریف و دوخت لباس زیر زنانه ایده آل است.

نخ پلی استر

نخی بادوام که از الیاف مصنوعی تولید می‌‌‌‌‌‌شود و ثبات رنگی بسیار خوبی دارد؛ نخ پلی استر برای دوختن انواع پارچه ها مناسب است اما استفاده از آن برای پارچه های پنبه ای توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین نخ پلی استر مقاومتی در برابر دما و حرارت ندارد و با حرارت بالا مانند اتو به راحتی می‌سوزد. نخ عرضه شده توسط شرکت ویکی فایبر کیفیت و دوام عمر بالایی دارد و توانسته است رضایت مشتریان را به دست آورد. در صورتی که خرید نخ پلی استر بدون آگاهی صورت پذیرد، خسارت‌های زیان باری را بر جا می‌گذارد. زیرا این نخ‌ها دارای طبقه بندی زیادی هستند که هریک ویژگی منحصر به فردی دارند. جهت مطالعه بیشتر درباره انواع نخ‌های پلی استر بر روی لینک کلیک کنید.

نخ فلزی

معمولا برای تزیینات لباس و گلدوزی از آن ها استفاده می شود. این نخ ها به دلیل ظاهر بسیار براق و مواد اولیه آن که از فلز های نقره ای و طلایی است به نخ نقره، گلابتون، بلورسنت یا فلز معروف هستند. عمده استفاده از نخ فلز برای کارهای دست است.

نخ ابریشم

نخ ابریشمی خود به انواع مختلفی از جمله نخ ابریشمی نازک، ابریشم خام، اببریشم هندی و ابریشم مصنوعی تقسیم می شود. این نخ براق معمولا بصورت عمامه یا بوبین در بازار موجود است و برای انواع حاشیه دوزی و گلدوزی استفاده می شود.

نخ پشمی یا فاستونی

نخ ضخیمی است که در تولید آن ، از پشم، کرک و پلی استر استفاده می‌‌‌‌‌ شود وگزینۀ مناسبی برای دوختن پارچه های نازک به شمار نمی رود.

نخ نامرئی

نخ نامرئی از انواع نخ‌های نایلونی محسوب می‌شود که از آن در خیاطی برای جواهر دوزی و سنگ دوزی روی لباس استفاده می کنند.

ویژگی‌های نخ مناسب

نخ خوب را با استفاده از مواد مرغوب، طبیعی یا مصنوعی، تولید می کنند؛ از این رو، از کیفیت بالایی برخوردار است. نخ های خوب و باکیفیت به راحتی پاره نمی شوند و بسیار مقاوم و بادوام هستند. همچنین رنگی ثابت دارند، پس از شست و شو، رنگشان را از دست نمی دهند و رنگ پس نمی‌دهند.

نخ خوب، رنگی شفاف دارد؛ درحالی که نخ های کدر معمولاً از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. هنگام انتخاب نخ، باید به جنس و ضخامت پارچه توجه داشته باشید. برای دوختن پارچه های نازک، به سراغ نخ های ضخیم نروید.در انتخاب نخ باید بدانید قرار است از نخ مورد نظر برای دوختن درزهای لباس استفاده کنید یا برای دوختن تزیینات و گلدوزی؛ همچنین هر خیاطی به نخ های مختص به خودش نیاز دارد؛ از این رو، برای کار کردن با چرخ خیاطی تان، باید به سراغ نخ متناسب با آن بروید.

برای شروع دوخت، نخ کافی بخرید تا آخر کار، نختان به اتمام نرسد. رنگ های اصلی را همیشه در خانه داشته باشید.

نمره نخ

نمره نخ نشاندهنده میزان ظرافت نخ است و به دو روش مستقیم و غیر مستقیم اندازه‌گیری می‌شود. در روش مستقیم وزن ثابت است و تغییر طول نشاندهنده ظرافت نخ است؛ بنابراین هرچه نخ ظریف تر باشد، نمره بالاتری خواهد داشت. در سیستم مستقیم طول نخ ثابت است و وزن نخ به عنوان معیار اندازه‌گیری ظرافت نخ درنظرگرفته می‌شود.

کلام آخر

«همان‌طور که گفته شد در خرید نخ باید به اصول کیفیت نخ که شامل استحکام، شفافیت و ثبات رنگ هستند توجه شود. همچنین برای کیفیت کار باید نخ‌هایی را انتخاب کنید که صاف و یک‌دست بوده و گره نداشته باشند. در مورد نخ‌های دمسه، بدون پرز بودن آن نیز یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود.»  در این مقاله به شرح انواع نخ خیاطی پرداختیم و درباره نمره نخ، اطلاعاتی به شما همراهان عزیز دادیم. برای اطلاعات بیشتر در باره نخ خیاطی و انواع آن با همکاران ما در ویکی‌فایبر درارتباط باشید و با شماره ۰۲۱77939601 تماس بگیرید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست