الیاف کولار به صورت پارچه های بافته شده وجود دارد

کولار (kevlar) نام تجاری برای الیاف ساخته شده از پارا آرامید است که معمولا به صورت الیاف یا پارچه‌های بافته شده یا به عنوان یک بخش از مواد کامپوزیتی استفاده می‌شود. الیاف کولار وزن کم و مقاومت بالایی دارند و عموما به شکل نخ یا پارچه‌های بافته شده عرضه می‌شوند. دانسيته كم و استحكام كششي بالا در اين الياف، موجب تشكيل يك ساختار چقرمه و مقاوم به ضربه با سفتي حدود نصف الياف كربن مي‌شود. الياف آراميد در ابتدا به منظور جايگزيني فولاد در تايرهاي راديال ساخته شدند و بعدا كاربردهاي ديگري پيدا كردند. جليقه ضد گلوله از موفقيت آميزترين كاربردهاي الياف آراميد مي‌باشد.

تولید کولار

kevlar (پلی پارافینلین ترفتالامید) پروسه تولید هزینه بر وگران قیمتی دارد. مشکلاتی که استفاده از اسید سولفوریک غلیظ به وجود می‌آورد و همچنین نیاز به نگهداری پلیمرغیر حلال در آب به صورت محلول در طول مدت ترکیب و چرخاندن آن، مسئله را مشکل می‌سازد.

مشخصات و ویژگی های الیاف کولار

زنجیره های مولکولی بلند PPTA (پلی پارافینل ترافتالامید)  که از پیوند بین زنجیره ای بالایی برخودارند، الیاف کولار را تشکیل می دهند. . ساختار کولار از مولکول های سفت و محکم درست شده است که معمولاً ساختارهای صفحه مانند به جای پروتین های ابریشمی به وجود می آورند. الیاف کولار به رنگ زرد است. رنگ الیاف کولار بدلیل سیستم الکترون تلفیق پیوند قوی در جهت طولی و نیروی ضعیف در جهت عرضی زنجیره های پلیمری است.

 

  مزایای الیاف آرامید

  •  دارا بون مقاومت کششی ویژه عالی
  •     دارا بودن دانسیته پایین
  •     ضریب انبساط حرارتی منفی و یا نداشتن ضریب انبساط حرارتی
  •    جذب کردن ارتعاشات
  •     در مقابل ضربه (Impact) و خستگی مقاومت خیلی خوب از خود نشان می‌دهد.
  •     مقاومت در برابر عوامل شیمیایی
  • هزینه مقرون به صرفه به نسبت الیاف کربن

معایب الیاف آرامید

برش این الیاف بسیار مشکل بوده و نیاز به ابزار مخصوص به هنگام کار دارد. خصوصیات فشاری ضعیفی دارد یعنی مقاومت فشاری (Compressive – Strength) آن پایین است. همچنین به مقدار زیادی رطوبت جذب می‌کند، حدودا ۴% که باعث کاهش خصوصیات ماده مرکب می‌گردد. میزان چسبندگی آن با رزین کم است. این لیف به اشعه ماوراء بنفش حساس است. این اشعه باعث تغییر رنگ آن از زرد روشن به رنگ قهوه ای برنزی می‌شود. اگر این الیاف به مدت طولانی در معرض اشعه قرار بگیرند، ۵۰% مقاومت خودشان را از دست می‌دهند و شل می‌شوند. این الیاف در مقابل آتش شعله ور می‌شود ولی اگر آتش از آن دور شود خودبخود خاموش می‌شود.

کاربرد انواع الیاف کولار

کولار 29: خانواده اصلی انواع محصولات کولار است. دارای خاصیت کششی. این الیاف در کاربردهای بالستیک، طناب ها و کابل ها، لباس های محافظ مانند دستکش های مقاوم در برابر برش، استفاده از محافظ ها مانند کلاه ایمنی، زره پوش خودرو و صفحات و همچنین تقویت لاستیک در لاستیک ها و شیلنگ های خودرو استفاده می شود.

کولار 49: به طور عمده در کابل فیبر نوری، پردازش نساجی، تقویت پلاستیکی، طناب، کابل و کامپوزیت برای کالاهای ورزشی دریایی و کاربردهای هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرد. کایاک، قایق رانی، قایق های با سرعت بالا، پانل های بدنه هواپیما، مخازن تحت فشار، تجهیزات ورزشی، توربین های بادی و … از دیگر کاربردهای این لیف هستند.

کولار 100: الیاف kevlar رنگی تولید شده در طناب ها و کابل ها، نوارها و پارچه ها، دستکش و دیگر لباس های محافظ و کالاهای ورزشی استفاده می شود.

کولار 119: بلند تر شدن، استفاده به عنوان الیاف مقاوم در برابر انعطاف پذیری خستگی در محصولات لاستیکی، کمربندهای خودرو و شیلنگ کاربرد دارد.

کولار 129: بسیار سبک، با کارایی بالا و نوع بسیار مقاوم که در چرخ دنده های موتور سیکلت، وسایل حفاظتی، طناب ها و کابل ها و شلنگ های فشار بالا در صنعت نفت و گاز استفاده می شود.

کولار KM2: پارچه های بافته شده از آن در بافت کلاه و جلیقه در لباس های نظامی کاربرد دارد.

کولار KM2 plus: استحکام بالا، چقرمگی بالا و فیبر نازک تر آن در جلیقه و کلاه برای نیروهای نظامی کاربرد دارد.

 

قیمت انواع کولار

در حال حاضر نیز تحقیقات فراوانی بر روی اثر الیاف آرامید بر روی مواد مختلف نظیر بتن، فولاد، مواد پلیمری و غیره در حال انجام است که این موضوع نشان می‌دهد کاربرد این الیاف روز به روز در صنایع مختلف در حال بیشتر شدن است.

الیاف کولار به‌خاطر نوع ساخت و انواع کاربرد آن، معمولا بالایی دارد که در این میان گروه صنعتی ویکی فایبر بهترین مرکز برای تهیه انواع کولار است . جهت مشاوره و اطلاع از قیمت انواع الیاف می‌‏‎توانید با شماره 77939601-021 تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت مشاهده و خرید الیاف کولار بر روی لینک کلیک فرمایید.

دسته مقالات

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام الیاف کولار به چه شکلهایی وجود داره؟

    پاسخ
    • Shadisharifi
      بهمن 4, 1400 15:19

      سلام دوست عزیز 🙂 الیاف کولار به شکل های فیبر، فیبر خرد شده، پودر و خمیر وجود دارد.

      پاسخ
  • ممد جی زِد
    فروردین 14, 1401 01:30

    البته جدیدا شرکت گرندزیرو آلمان از کولار تو ساخت ساب بوفر برای سیستم صوتی خودرو استفاده میکنه. این ساب ها در ایرانم هم خرید و فروش میشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست