ویژگی های الیاف کربن

الیاف کربن یک رشته الیاف است که از حرارت دادن موادی که عمده آن‌ها را کربن تشکیل می‌دهد، در مجاورت گازهای بی اثر، ساخته می‌شود. فیبر کربن در سال 1960 به منظور بهره‌گیری در اهداف نظامی تولید شد.  الیاف کربن مشکی رنگ، به صورت حلال در آب و کاملاً بدون بو است و در برابر انواع اسیدها، بازها و مواد آلی مقاوم است. این الیاف در تقویت، مقاوم سازی و تعمیر سازه‌ها، صنایع دفاعی، صنعت خودرو و بسیاری از صنایع مهم دیگر کاربرد دارد. عرضه این لیف به صورت رول های 0.5 متری با طول 100 متر صورت می‌گیرد.

ویژگی الیاف کربن

این فیبر جزء الیاف ضد اشتعال طبقه بندی می‌شود. زیرا تحمل بسیار خوبی در برابر حرارت دهی از خود نشان می‌دهد. سبک بودن این فیبر در برابر مقاومت بالای آن باعث شده تا از آن در صنعت مقاوم سازی و کامپوزیت بهره بگیرند. ضریب ارتجاعی این لیف بالاتر از الیاف کولار و شیشه است. همچنین ضریب انبساط گرمایی الیاف کربن در دماهای مختلف کم است که این امر باعث می‌شود تا اندازه ی آن در دماهای مختلف ثابت و پایدار بماند. از بارزترین خصوصیات این لیف، پایداری و نفوذناپذیری در برابر اشعه x  است. الیافی که در ساخت فیبر کربن یا همان CFRP ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توسط عناصری به به المان‌های سازه‌ها اضافه شده و باعث بهبود ظرفیت خمشی و برشی می‌شود.

تولید الیاف کربن به 3 صورت انجام میپذیرد:

  • ساخته شده از گیاهان
  • ساخته شده از پلی اکریل نیتریل(PAN)
  • ساخته شده از قیر

مزیت الیاف کربن و فیبر کربنی

  • وزن پایین و سبک بودن
  • مقاومت کشی بسیار بالا
  • تغییر طول بسیار کم
  • غیرقابل انفجار بودن
  • رسانای الکتریکی برق
  • ضریب انبساط گرمایی پایین
  • بالا بودن ضریب الاستیک آن
  • قابلیت بافته شدن و تولید پارچه به دلیل انعطاف پذیر بودن
  • مقاوم در برابر محیط خورنده ی اسیدی و مواد شیمیایی

معایب الیاف کربن

کربن رسانای الکتریکی است که این امر سبب ایجاد اتصال کوتاه در قطعات غیر عایق می شود. یکی دیگر از مواردی که بسته به شرایط ممکن است یک عیب محسوب شود، تغییر طول کم آن است و به همین دلیل آن را ترد و شکننده می‌دانند. مورد دیگر قیمت فیبر کربن است که به نسبت سایر الیاف، صرفه اقتصادی کمتری دارد. آخرین موردی که می‌توان به آن اشاره داشت پایین بودن مقاومت ضربه ای در برابر ضربات ناگهانی است.

کاربرد الیاف کربن در صنایع مختلف

همان طور که گفته شد فیبر کربن دارای خواص و ویژگی‌های زیادی است که استفاده از آن را تخصصی‌تر می‌کند. از این رو در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. در ادامه با کاربردهای این لیف در صنایع مختلف آشنا می‌شویم.

کاربرد فیبر کربن در صنعت ساختمان

تقویت سازه‌ها و مقاوم سازی، ساخت انواع صفحات و لمینیت، ساخت دیوارهای سبک با مقاومت بالا، الیاف تقویت کننده بتن‌های مقاومت بالا، ساخت سازه های پیش تنیده  و استفاده در جداره داخلی تونل ها، همگی از کاربرد های فیبر کربن در ساختمان سازی هستند.

کاربرد فیبر کربن در صنعت خودروسازی

ساخت مخزن های سوخت کربنی، ساخت سپرهای مقاوم از کربن، استفاده در قطعات موتور، چرخ و جعبه فرمان، لنت ترمز و بدنه ماشین های مسابقه که به دلیل چپ کردن ماشین باید از مقاومت زیادی برخوردار باشند.

کاربرد فیبر کربن در صنعت هواپیما سازی

بیشتر سازه‌های داخلی هواپیما از جنس کربن هستند. خواص این الیاف باعث شده است تا از از آن در پنل‌های صندلی، میزهای مسافران و سایر پوشش های دیگر، استفاده زیادی شود. همچنین در قسمت های حساس مانند مانند قطعات موتور و نوک هواپیمای مافوق صوت، کاربرد زیادی دارد.

کاربرد فیبر کربن در صنایع پزشکی

استحکام این لیف، باعث شده است تا از آن  در ساخت انواع استخوان های کربنی، پروتزها و به طور کلی اندام های مصنوعی و سایر مصارف پزشکی بهره بگیرند. علاوه بر این موارد، بیشتر تجهیزات پزشکی و حتی میزها و صندلی های استفاده شده در اتاق عمل همگی از جنس الیاف و فیبرهای کربنی هستند.

جمع بندی

 الیاف کربن یا به عبارتی فیبر کربن از پرکاربرد ترین الیاف در صنعت به حساب می‌آید. از فیبر کربن جهت تولید انواع کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود. فیبر کربن به طور متوسط وزنی در حدود یک سوم فولاد و مقاومت آن ۵ الی ۱۰ برابر فولاد است. الیاف کربن در صنایع مختلفی به کار می‌رود که پیش تر به آن اشاره شد. . گروه صنعتی ویکی فایبر بهترین مرکز برای تهیه انواع الیاف کربن، الیاف شیشه و کولار در ایران است. در این فروشگاه انواع الیاف به صورت عمده در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. قیمت مناسب الیاف عرضه شده در این فروشگاه نیز یکی دیگر از مزیت های خرید از این فروشگاه است. جهت خرید الیاف کربن و یا درخواست مشاوره با شماره 77939601-021 در ارتباط باشید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست