الیاف شیشه

الیاف شیشه یا گلس (glass fiber) در سال 1938 توسط یک شرکت آمریکایی به نام اونز کورنینگ (owens corning) به صورت انبوه تولید و به بازار عرضه شد. دلیل استفاده از این لیف، بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت‌های مقاوم سازی عمرانی و ساختمانی است. در سال‌های اخیر استفاده به عنوان یک عایق حرارتی نیز رواج پیدا کرده است. الیاف شیشه طی سالیان زیادی، به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، انعطاف پذیری، نسبت استحکام به وزن بالا و سایر موارد، مورد استفاده صنعت‌گران قرار گرفته است. از کاربردهای این الیاف می‌توان به ساخت بدنه خودروها، ساخت بدنه هواپیما، قایق‌های تندرو، تهیه پارچه‌های ضد آتش، کلاه ایمنی موتورسواران، عایق کاری ساختمان ها و کوره‌ها و یخچال اشاره کرد. الیاف شیشه به شکل نخی، رشته‌ای، پارچه‌ای، سوزنی، نمدی و نواری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات و ساختار الیاف شیشه

ساختمان و اندازه این لیف متغیر است. کوچک‌ترین آن‌ها با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. الیاف گلس بسیار ظریف و خمش پذیر است. این لیف با قطر ثابت حدود 5 تا 25 میکرون و طول نامحدود تولید می‌شود. و به صورت شاخه‌های 6 و 12 متری عرضه میگردد. الیاف گلس معمولا به دلیل سایش بین الیاف، دارای معایب زیادی بر روی سطح می‌شود، و هرچه لیف بلندتر باشد معایب بیشتری دارد. برای محافظت بیشتر در برابر استحکام، آهارزنی به الیاف اعمال می‌گردد. با استفاده از این روش، لیف هنگام حمل و نقل آسیب نمی‌بیند. رطوبت آسیب زیادی به استحکام این لیف می‌زند. الیاف‌ شیشه به دلیل دارا بودن الاستیسیته ی عالی ، دانسیته‌ی پایین، مقاومت در برابر شوک‌های ناگهانی، قیمت پایین و عایق الکتریکی در صنایع عایق کاری، صنایع ورزشی، صنایع هوافضا، خودروسازی، نیروگاه‌های بادی و عایق الکتریکی و صوتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت الیاف شیشه ای با پشم شیشه

تنها کاربرد پشم شیشه، عایق حرارتی است در حالی که الیاف شیشه در بالا بردن مقاومت کششی و تقویت کامپوزیت‌ها است. و علاوه بر این موارد از آن به عنوان عایق حرارتی نیز استفاده می‌شود. قطر تارها در الیاف پشم شیشه غیر یکنواخت و طول آن محدود است. الیاف شیشه با قطر ثابت حدود ۵ تا ۲۵ میکرون و طول نامحدود تولید می‌شوند. شیشه ماهیتی شکننده دارد ولی زمانی که به شکل الیاف در می‌آید و در اندازه های میکرونی تابیده می‌شود، دارای مقاومت کششی بسیار بالایی می‌شود، که این خاصیتی بسیار مطلوب و منحصر به فرد است.

مزایای الیاف شیشه

الیاف شیشه تحت تاثیر مواد شیمیایی و باران‌های اسیدی قرار نمی‌گیرد. یکی دیگر از مزایای این لیف، سبک بودن آن است. نکته دیگر این است که الیاف شیشه قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به دیگر لیف‌ها مانند الیاف کربن و آرامید دارد. خرید و فروش این الیاف به دلیل مقرون به صرفه بودن و استفاده زیاد و مداوم در مقاوم سازی سازه ها رونق بالایی دارد. همچنین به دلیل سبک بودن، حمل و نقل آسان می‌شود. قابل ذکر است این لیف با انواع رزین‌ها مانند اپوکسی، پلی استر، وینیل استر و … سازگار است. از معایب این لیف می‌توان به شکنندگی و آسیب دیدن شدید در صورت مجاورت با رطوبت اشاره کرد.

انواع مختلف الیاف شیشه :

الیاف شیشه با استفاده از ترکیبات شیمیایی متفاوتی تشکیل شده است . هر یک از ترکیبات شیمیایی کاربرد خاصی دارند . انواع مختلف الیاف شیشه عبارتند از :

  • E-Glass : نوعی الیاف از عایق الکتریکی است .
  • C-Glass : نوعی الیاف با مقاومت شیمیایی بالا است .
  • S-Glass : نوعی الیاف با مقاومت مکانیکی بالا است .
  • M-Glass : الیافی با مدول بالا است .
  • D-Glass : نوعی الیاف با ثابت دی الکتریک بالا است .
  • ECR : الیافی با مقاومت خوردگی بالا است .

الیاف شیشه همان‌طور که از اسمش پیداست با استفاده از شیشه ساخته می‌شود.  الیاف ‌شیشه تارهایی بسیار نازک و باریک از شیشه بوده که از خاصیت خمش پذیری برخوردار هستند. ساختمان تشکیل‌دهنده این الیاف یک شبکه سه بعدی از سیلیکون، اکسیژن و دیگر اتم ها است. در بسیاری از محصولات پلاستیکی به عنوان عامل تقویت کننده از الیاف شیشه استفاده می‌شود . در این مقاله به بررسی خصوصیات و مزایای الیاف شیشه پرداختیم. جهت مشاهده و خرید این الیاف می‌توانید به صفحه خرید الیاف شیشه مراجعه فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست