کش ورزشی یکی از لوازم و ملزومات ورزشی است که برای عضله سازی، تقویت عضله‌ها و تمرین‌های کششی و قدرتی مورد استفاده همگان قرار می‌گیرد. از آنجایی که ایجاد استحکام و پایداری در مفاصل بدن و عضلات اطراف شانه غالبا فرآیندی دشوار و سخت تلقی می‌شود، با استفاده از این محصول به بهترین نحو می‌توان این پروسه را انجام داد. ایجاد تنش در طول همه حرکات، یکی از مهمترین ویژگی‌های استفاده از کش ورزشی محسوب می‌شود. چنانچه تمرین‌ها و حرکات به درستی با این وسیله ورزشی انجام شود، علاوه بر ارتقای کنترل بر اعضای بدن، قدرت و توان بدنی فرد نیز افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. انواع کش‌های ورزشی قابلیت انجام حرکات ورزشی را در پارک، خانه و باشگاه، امکان پذیر کرده‌اند. استفاده از کش ورزشی اخیرا به علت شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است و تمایل به انجام حرکات ورزشی در خانه بیش از پیش مورد استقبال واقع شده است. بنابراین مطلبی مفید برای شما محیا کردیم تا بتوانید با اطمینان خاطر محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

 مشخصات کش ورزشی

انواع کش ورزشی در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف، در رنگ‌های متنوع به بازار عرضه می‌شوند. نکته مثبت این کش‌ها، استحکام بالا در برابر کشش و ضربات مکرر است. همچنین سبک بودن آن باعث شده تا نگهداری و حمل آن بسیار آسان شود. به طور کلی کش‌ها را بر حسب ساختار، به سه دسته تقسیم بندی می‌کنند.

  • کش‌های ورزشی دسته دار
  • کش‌های ورزشی بدون دسته
  • کش‌های ورزشی طبی با خاصیت درمانی

مزایای استفاده از کش‌های ورزشی :

  • کش‌های مقاومتی کم‌جا و کم حجم هستند و می‌توانند به راحتی حمل شوند.
  • این کش‌ها برای تمرینات ترکیبی بسیار عالی عمل می‌کنند.
  • کش‌های ورزشی در رنج قدرتی متفاوتی موجود می‌باشند و برای افراد با هر سطح قدرت و تجربه قابل استفاده هستند.
  • کش مقاومتی وسیله مناسبی برای افزایش قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی است.

انواع کش های ورزشی

کش لوپ (loop band)

این کش‌های حلقه ای از متنوع ترین باندها هستند. از این کش‌ها می‌توان جهت ساختن عضله، افزایش قدرت، بهبود هماهنگی، تسهیل توان بخشی و … بهره برد. این کش‌ها قابلیت استفاده برای حرکات چندگانه و چند قطبی را نیز دارا هستند. کش مینی لوپ دارای هشت سطح مقاومت است، که توسط رنگ کش، نمایش داده میشود. از کش مینی لوپ برای تقویت عضلات درگیر در حرکات پل و اسکات ، عضلات باسن ، ران و بازوها می‌توان استفاده کرد. اما استفاده از کش در تمرین هیچ محدودیتی نداشته و به خلاقیت شما بستگی دارد .در یوگا و ایروبیک و ورزش بانوان به طور گسترده از این کش استفاده می‌شود . اما در دیگر رشته های ورزشی نیز برای تقویت عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد . در فیزیوتراپی و درمان زانوها نیز از کش مینی لوپ استفاده می‌شود. این کش‌ها به کش‌های پیلاتس نیز معروف هستند.

کش‌های بدنسازی

بسیاری معتقدند که کش بدنسازی می‌تواند در تقویت عضلات بالاتنه نظیر بازو و شانه بسیار موثر باشد. به همین دلیل است که این وسیله در بسیاری از ورزش‌های رزمی و هم‌چنین ورزش‌هایی نظیر بوکس و کشتی کاربردهای فراوانی دارد. اگر بخواهیم به سایر کاربردهای این وسیله اشاره کنیم، باید از فعالیت‌های استقامتی و قدرتی نام ببریم که به کمک کش ورزشی می‌توان به شکل بهتری این تمرینات را انجام داد. کش‌های بدنسازی اغلب به صورت کش های 5 رشته ای و با مقاومت های مختلف به کار می‌روند.

مزیت استفاده از کش‌های 5 لایه بدنسازی

  • گروه‌های عضلانی بزرگ در بدن تقویت می‌شوند
  • رباط‌ها و تاندون قوی می‌شوند
  • عضلات ویژه مانند چرخ دنده بازو قدرت می‌گیرند
  • به بهبود تعادل پاها، شیوه راه رفتن و جهش پذیری کمک می‌کند.

کش چهار جهته

کش چهار جهته از دیگر کش‌های مخصوص تمرینات بدنسازی است. این کش در اصل مخصوص حرکات شکم بوده و عمدتا در تمرینات بدنسازی و پیلاتس به کار برده می‌شود. اما برای تقویت عضلات بازو، باسن و پا نیز استفاده می‌شود. این وسیله کاربردی در واقع از دو عدد کش دسته دار تشکیل شده که به یکدیگر متصل شده اند. کش‌های چهار جهته در واقع همان کش‌های پروانه ای هستند که به یکدیگر متصل شده اند. دو عدد از این دسته ها را می‌توانید در مچ یا کف پای خود و دو دسته دیگر را به حرکت دسته‌ها اختصاص دهید.

کش پیلاتس

کش‌های پیلاتس به صورت رولی و متری هستند و در متراژهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند. این کش‌ها درجه بندی رنگی دارند و درواقع طیف این رنگ ها نشان دهنده مقاومت متفاوت آن ها است. در بیشتر مواقع رنگ طوسی و مشکی از مقاوم ترین مدل‌های این کش هستند. کش‌های پیلاتس که اغلب در واقع باند می‌باشند. عرض بسیار زیادی داشته ونرم و بلند هستند. این ویژگی به سختی تمرینات می افزاید و باعث تاثیر مثبت بر عضله ها می‌شود.

کش‌های لوله ای دسته دار

ساختار این کش ها را به لوله تشبیه می‌کنند زیرا مانند لوله ساختاری استوانه ای شکل و تو خالی دارند. این کش‌ها دارای دو دسته ثابت و غیر کشسان هستند و امکان انجام بسیاری از تمرین هارا فراهم می‌کنند. کش های لوله ای دسته دار از پر مخاطب ترین کش‌ها مخصوصا برای داخل اپارتمان هستند. زیرا این کش‌ها به وفور یافت می‌شوند و استفاده آسانی دارند و نیاز به هیچ تجهیزات خاص دیگری ندارند.

کش‌های پاورباند

شما می‌توانید این کش‌ها را به راحتی باتوجه به طولشان که تقریبا یک تا سه متر است تشخیص دهید. اگر شما می‌خواهید تمریناتی را انجام دهید که روی مچ پا و پایین‌تنه تمرکز دارد، این کش‌ها گزینه مناسبی برای خرید هستند. نام دیگر این کش، کش بارفیکس است. زیرا می‌تواند در انجام تمرینات با بارفیکس به شما کمک شایانی کند. مقدار مقاومتی که از این کش‌ها دریافت می‌کنید به میزان ضخامت آن بستگی دارد. کش‌های ضخیم معمولا مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند و رنگ‌های مشخصی برای تشخیص میزان مقاومت هر کش تعیین شده‌اند. یکی دیگر از کاربردهای پاور بندها می‌توان کمک به باز کردن پا به منظور باز کردن به میزان ۱۸۰ درجه را عنوان نمود.

کش‌های پروانه ای

نام دیگر این کش‌ها کش به شکل 8 است. این نوع کش ها به شکل عدد ۸ انگلیسی بوده و دقیقا با همین نام شناخته می‌شوند. برای راحتی دست‌ها در قسمت‌های کمانی این کش، روکش های نرم و فومی تعبیه شده است. این کش ها هم می‌توانند همانند مینی بند های حلقه ای عمل کنند و هم جایگزین مناسبی برای دمبل ها و دستگاه‌های بدنسازی باشند.

این کش‌ها علاوه بر تقویت عضلات پایین تنه و بالاتنه، بر روی عضلات سرشانه و بازوها نیز تاثیر به سزایی می‌گذارند.

بندهای تی ار ایکس (TRX)

این بندهای مقاوم و محکم، از پرکاربردترین بندهای بدنسازی هستند و جنسی شبیه به بندهای چتر بازی دارند. بنابراین با استفاده مکرر، خراب نمی‌شوند. نکته قابل توجه دیگر این است که این بندها برخلاف تصور عموم، خاصیت ارتجاعی و کشسانی ندارند. با کمک این بند می‌توانید بیش از ۳۰۰ حرکت ورزشی را انجام دهید.

ویژگی مهم تمرینات TRX

  • به کار گرفتن هم‌زمان طیف عظیم عضلانی
  • تمرینات پایین‌تنه و بالاتنه متعدد
  • استفاده از وزن بدن فرد به‌عنوان مقاومت
  • کاربرد گسترده از آماده‌سازی ورزشکاران تا استفاده عمومی و توان‌بخشی
  • بهبود تعادل و انعطاف‌پذیری
  • افزایش پایداری مرکزی بدن
  • افزایش قدرت و استقامت
  • کاهش و افزایش وزن
  • حفظ تناسب‌اندام
  • تجهیزات کم و قابل‌حمل

کش 4d pro

این کش‌ها بر خلاف بندهای تی ار ایکس، خاصیت ارتجاعی بسیار بالایی دارند. این کش ها همانند بندهای تی ار ایکس، از سقف آویزان می‌شوند.  موادی که در تسمه های ویژه ورزش فوردی پرو به کار رفته است ، از مواد مورد استفاده در بندهای چتربازی است. ورزش معلّق فوردی پرو برای انجام حرکات پا ، پهلوها ، شکم و بالاتنه به کار می‌رود. تمرین با کش فوردی پرو نه تنها برای ورزش بلکه برای درمان نیز استفاده می‌شود. با ورزش فوردی پرو امکان درمان مفاصل آسیب دیده وجود دارد و می‌تواند به توانبخشی حرکتی و درمان کمک کند.

با پیشرفت علم ورزشی بیش از پیش شاهد به کارگیری کش‌ها در تمرینات ورزشی هستیم. در این مقاله به معرفی انواع کش ورزشی پرداختیم و ویژگی و خصوصیات هر یک را عنوان کردیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. گروه صنعتی ویکی فایبر در راستای توجه به نیازهای خریداران، کش‌های ورزشی بسیار باکیفیت این مجموعه را به مشتریان خود عرضه می‌نماید. جهت مشاهده انواع طناب های ورزشی و یا خرید محصول مورد نظر، به صفحه خرید انواع کش ورزشی بروید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست