نخ fdy نخی کاملا کشیده شده است

نخ کاملا کشیده شده FDY، گونه ای از نخ‌های پلی استری است که به دلیل محبوبیت و کارایی زیادی که دارد، مورد استقبال کارخانه داران و صنعت گران زیادی قرار گرفته است. این الیاف پلی استری حاصل پلیمریزاسیون تراکمی اسید ترفتالات و اتیلن گلیکول است. قابل ذکر است، تولید الیاف به روش ذوب ریسی صورت می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم تا با نخ پلی استری FDY آشنا شویم و به بررسی ویژگی و خواص آن بیپردازیم.

تولید نخ کاملا کشیده شده FDY

همان طور که گفته شد، نخ FDY به الیاف‌هایی گفته می‌شود که در زمان تولید توسط دستگاه‌های نخ ریسی به طور کامل کشیده می‌شوند و با استفاده از رنگدانه‌هایی طبیعی و براق تولید می گردند. طول این نخ ها بسیار زیاد است و به صورت یکپارچه تولید می‌شوند.

فرآیند تولید نخ FDY مانند نخ POY است (برای آشنایی با نخ نیمه آرایش یافته poy بر روی لینک کلیک فرمایید)، با این تفاوت که نخ FDY، تحت اعمال کشش و حرارتی که قرار می‌گیرد، به صورت آرایش یافته در می‌آید. مراحل تولید نخ در دو مرحله زیر صورت می‌گیرد:

  1. کریستالیزاسیون و خشک کردن چیپس: در این مرحله چیپس های پلی استر به داخل مخازن انتقال داده می‌شوند. سپس وارد دستگاه خشک کن شده و چیپس‌هایی که رطوبتشان گرفته می‌شود داخل اکسترودر می‌شوند. برای جذب رطوبت هوای مورد نیاز سیستم خشک کن از یک سیستم رطوبت گیر سیلیکاژل استفاده می‌شود . سپس بعد از طی مدت معینی جریان هوا از یک مخزن به مخزن دیگر منتقل شده و همزمان هوای گرم از مسیر جداگانه دیگری بداخل مخزن اول فرستاده می‌شود تا سیلیکاژل موجود در آن احیاء گردد.
  2. مرحله پلیمریزاسیون و ریسندگی نخ: وظیفه اکسترودر ذوب کردن گرانول‌ها و تهیه دمای مناسب جهت تغذیه تحت فشار پمپ ریسندگی است. اساس این مرحله، دستگاه اکسترودر است که از یک مارپیچ و یک محفظه لوله ای شکل که با کمک المنت الکتریکی گرم می‌شود. اکسترودر وظیفه ی اعمال فرآیند ذوب ریسی عمل ذوب کردن گرانول‌ها ، یکنواخت کردن مذاب و تامین دمای مورد نیاز آن را تا تغذیه تحت فشار به پمپ ریسندگی را دارد.

ویژگی و خواص نخ FDY

این نخ عمدتا به عنوان نخ پود یا بافت در پارچه استفاده می‌شود. FDY را می توان با نخ‌های رشته ای دیگر بافت و یا بافته کرد تا پارچه ای از چندین نوع مختلف بدست آورد. این ماده عمدتا در دکوراسیون منزل، روسری های گلدوزی شده،  پارچه های مد، جین، حوله، پارچه رو مبلی و انواع پرده استفاده می‌شود. مصرف نخ FDY بسیار زیاد است.

از ویژگی‌های این نخ می‌توان به استحکام بالای آن اشاره کرد، حدود نمره نخ FDY چیزی بین 75 تا 1000 دنیر است و وزنی حدود 9 تا 14 گرم دارد. مورد دیگر براقیت نخ است که شامل مدل‌های برایت، سوپر برایت و نیمه مات می‌شود. تنوع رنگ این نخ بسیار بالا است و به سفارش مشتری صورت می‌گیرد. این نخ آبرفت ندارد و در برابر اشعه خورشید از خود مقاومت نشان می‌دهد. ویژگی دیگر این نخ، رنگ پذیری سخت آن است.

موارد مصرف نخ FDY چیست؟

فیلامنت‌های این نخ سطح مقطعی دایره ای و مثلثی شکل دارند. از مدل های براق این نخ در انواع رو مبلی و پارچه‌های پرده ای و فرش بهره میگیرند. FDY  به رنگ سفید خام به صورت  dope، رنگ آمیزی شده است.  به طور کلی پارچه‌های تولید شده از نخ های پلی استری دارای خواص سرسختی و کشیدگی زیادی هستند و لطافتی شبیه به ابریشم دارند.

قیمت نخ FDY

همان طور که در متن اشاره شد، هر نخ مشخصات فنی به خاص خود را دارد که این خواص فنی کاربرد آن ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. قیمت این نخ وابسته به عواملی مانند رنگ، ضخامت و نمره نخ، طول مورد نظر و عوامل دیگر است. به طور کلی به دلیل شرایط بی ثبات اقتصادی و نا به سامان ارز، استعلام قیمت به صورت روزانه صورت می‌گیرد. جهت ارتباط با کارشناسان و اطلاع از قیمت روز با شماره 77939601-021 در ارتباط باشید. همچنین جهت مشاهده و یا خرید نخ FDY به روی آن کلیک فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست