نخ DTY چیست؟

نخ DTY (نخ تکسچره تاب مجازی) از جمله نخ‌های پلی استری است که به دلیل مصرف بالا در صنایع نساجی و فرشبافی شهرت زیادی پیدا کرده است. نخ‌های پلی استری دارای خواص و ویژگی‌های متفاوتی هستند و همین مورد استفاده آن ها را از یکدیگر متمایز کرده است. به کارگیری نخ درست برای پروژه مورد نظر نیازمند دانش و علم تخصصی است که کارفرما باید به آن دقت فراوانی داشته باشد و با آگاهی کامل به انتخاب نخ موردنظر بپردازد. استفاده از نخ و الیاف با کیفیت عامل دیگری است که در صورت رعایت نکردن آن، کار نهایی مطلوب نخواهد بود. برخی از کارخانه‌داران از نخ های بی‌کیفیت و ارزان بهره می‌گیرند تا هزینه پروژه را کاهش دهند ولی این موضوع سبب می‌شود تا محصول تولید شده به محصول پرمخاطبی تبدیل نشود. در این مقاله به بررسی ویژگی های نخ DTY میپردازیم. مراحل تولید آن را عنوان کرده و تفاوت آن را با باقی نخ‌های پلی استری بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نخDTY چیست؟

نخ (Draw Textured Yarn) یا همان نخ DTY نخی کاملا آرایش یافته است که طی یک عملیات، نخ نیمه آرایش یافته، تحت حرارت و کشش بسیار بالا قرار می‌گیرد و توسط دیسک‌های اصطکاکی در آن فروموج ایجاد می‌شود. این نخ از نخ پلی استرحجیم چند فیلامنتی با مجعدهای نرم و تکسچر زیاد ایجاد می‌شود. نخ تولید شده به دلیل خواصی مانند لطافت زیاد و حجیم بودن، شبیه به پنبه می‌شود. بنابراین جایگزین خوبی برای پنبه و یا نخ ترکیبی پنبه با درصد رطوبت پایین است. دوام و طول عمر و مقاومت بالا از ویژگی این سری نخ‌ها است.

نخ تکسچره تاب مجازی ( Draw Textured Yarn ) یا DTY بیشترین تولید و مصرف را در بین دیگر نخ های تکسچره شده داراست. این نخ‌ها که با نام‌هایی مانند نخ فیلامنت پفکی، شلاقی و هیت ست شناخته می‌شوند برای مصارف مختلفی از قبیل پارچه پیراهنی، ملحفه ای، پرده ای، پارچه های چسبان، تزئینی ومبلمان … استفاده می‌شوند.

انواع نخ DTY

نخ DTY  به دو دسته ساده و اینترمینگل تقسیم می‌شود. بسته به نوع ماشین آلات، در برخی جت‌های گره زن تعبیه شده و به این ترتیب نخ‌ها گره زده می‌شوند و یا به اصطلاح، نخ تولید شده مینگل دار می‌شود. نخ‌های گره زده شده برای نخ چله به کار می‌روند. در تولید نخ های DTY ساده ، از جت‌های گره زن استفاده نمی‌شود. نخ‌های ساده نیزدر مصارف گردبافی و یا نواربافی کاربرد فراوانی دارند.

تولید نخ DTY

برای تولید نخ DTY دو سر نخ را ثابت نگه داشته و بخش میانی را در امتداد محورش تاب می‌دهند. قسمت میانی نخ به دو جهت تاب می‌خورد. و در صورتی که همین نخ در حال حرکت باشد، تاب بعد از واحد تاب‌دهنده، تاب قبل از واحد تاب‌دهنده را خنثی می‌کند و تاب نخ خروجی صفر خواهد بود. در فرایند تکسچرایزینگ، با گرم و سرد کردن نخ، خواص و فرم آن را تثبیت می‌کنند. عملیات تکسچرایزینگ درواقع برای تبدیل نخ مصنوعی و پلاستیک ‌شکل POY به نخی مجعد و شبیه به الیاف طبیعی انجام می‌شود و نخ DTY حاصل می‌شود.

ویژگی نخ‌های DTY

نمره نخ رایج این نخ بین 75 تا 1000 دنیر متفاوت است. نخ‌های عرضه شده شرکت ویکی فایبر در براقیت های متفاوتی ایجاد می‌شود و به صورت نیمه مات، برایت و سوپر برایت به کار می‌رود. رنگ‌های تولیدی نیز به درخواست مشتری ساخته می‌شوند و شامل دو مدل خود رنگ و رنگ رزی پس از ایجاد نخ هستند و ثبات نوری شست و شویی و تصعیدی لازم را دارند. نخ‌های خود رنگ جلای زیباتری دارند و به همین دلیل از هزینه بیشتری برخوردارند. سطح مقطع این نخ می‌تواند به صورت دایره، ترایلوبال و یا هالو باشد. هر یک از این سطح مقطع‌ها، خواص متفاوتی به نخ خواهد داد. نخ های عایق معمولا با سطح مقطع هالو و نخ‌های سوپربرایت با سطح مقطع ترایلوبال تولید می‌شوند. تعداد فیلامنت نخ نیز از جمله عوامل اثرگذار بر زیردست و خواص فیزکی پارچه‌های تولیدی است.

انواع نخ‌های پلی استر سهم تولید بالایی را در میان نخ های پلیمری دارا هستند. در این میان نخ DTY از طرفداران زیادی برخوردار است. نخ‌های تکسچره قابلیت طراحی بالایی دارند و بسته به نوع مصرف می‌توان تنظیمات بهینه خصوصیات نخ را تعیین کرد. در این مقاله به بررسی نخ DTY پرداختیم و نحوه تولید نخ DTY و ویژگی های آن را بیان کردیم. جهت مشاهده نخ DTY به صفحه خرید نخ DTY  مراجعه فرمایید. همچنین جهت مشاوره و یا استعلام قیمت با شماره 77939601-021 در ارتباط باشید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست