طناب بکسل طنابی فولادی است که از ترکیب مغزی، لایه سیم و خود سیم تشکیل می‌شود.  الیاف فولادی به صورت مارپیچ به هم تابیده شده است که تشکیل طناب می‌دهد. حال اگر این طناب‌ها به صورت مارپیچ به دور یک مغزی تابیده شوند، طنابی بسیار ضخیم حاصل می‌شود که به آن طناب یا سیم بکسل می‌گویند. اصطلاح راست‌گرد و چپ‌گرد مربوط به تابیدن رشته‌ها در سیم بکسل است. سیم بکسل‌های راست‌گرد متداول‌ترین نوع سیم بکسل‌ها هستند. سیم بکسل‌های تاب راست را به حرف Z و سیم بکسل‌های تاب چپ را با حرف S نشان می‌دهند .

بخش‌های اصلی در سیم بکسل

مفتول: از پیچش چند مفتول به دور هم استرند ایجاد می‌شود. آهن، فولاد، برنز، فولاد ضد زنگ و … به عنوان مفتول در سیم بکسل استفاده می‌شود. مفتول‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. مفتول‌های بدون روکش یا غیر گالوانیزه، مفتول های گالوانیزه و مفتول های استیل

استرند: بخشی از سیم بکسل که به حالت مارپیچ مانند، به دور هسته آن تابانده می‌شود.

هسته یا مغزی: بخش اصلی و مرکزی سیم بکسل است. مغزی می‌تواند فولادی و یا الیافی باشد. مغزی الیافی می‌تواند از جنس لیف طبیعی و یا مصنوعی باشد. الیاف مصنوعی نظیر پلی پروپیلن به طور روزافزون به عنوان مغزی سیم بکسل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مغزی فولادی ممکن است خود یک سیم بکسل مستقل باشد که در این صورت به آن مغزی فولادی مستقل می‌گویند . در مورد سیم بکسل‌های با قطر کمتر از 10 میلیمتر , مغزی فولادی معمولا یک رشته مفتول فولادی خواهد بود.

سیم های بکسل از نظر تاب به دو گروه طبقه بندی می‌شوند

سیم بکسل‌هایی با تاب معمولی: هنگامی ‌که جهت تاب مفتول‌ها مخالف جهت تاب رشته‌ها باشد، تاب معمولی است. این نوع سیم بکسل میل کمی به از هم باز شدن یا گره خوردن داشته و در برابر فشار، له شدن و تغییر شکل، مقاومت بسیار زیادی دارد. در عوض مقاومت آن در برابر سایش کم بوده و قابلیت انعطاف کمتری از سیم بکسل های تاب لنگ دارد.
سیم بکسل‌های با تاب لنگ: جهت تاب مفتول با جهت تب رشته ها در سیم بکسل یکی است. مقاومت سیم بکسل‌های با تاب لنگ در برابر سایش بیشتر از سیم بکسل های با تاب معمولی است. اما باید هنگام کار با آنها مراقب بود تا سیم بکسل گره نخورد و یا ازهم جدا نشود، چون این نوع سیم بکسل میل زیادی به از هم باز شدن دارد. از این سیم بکسل در مواردی استفاده می‌شود که هر دو سر سیم بکسل مهار شده باشد .
به طور کلی کار کردن با سیم بکسل‌های با تاب معمولی آسانتر است و کاربرد متداول تری دارد اما در مواردی مثل آسانسورهای باری و مسافری که مقاومت بیشتر در برابر سایش مورد نظر است، تاب لنگ ترجیح دارد.

بافت فیلر (Filler) : قطر مفتول به کار رفته درسیم بکسل بافت فیلر، در تمام ردیف‌ها هم اندازه است. فضای خالی که بین مفتول‌های هر ردیف وجود دارد، با مفتول نازک پر شده است. به همین علت به آن بافت فیلر می‌گویند. وجود مفتول‌های نازک باعث افزایش سایش و انعطافسیم بکسل می‌شود.

بافت سیل(Seale): در طناب‌های فولادی با بافت سیل میزان قطر مفتول خارجی از قطر مفتول داخلی بیشتر است، که این امر باعث افزایش مقاوت سایشی سیم بکسل می‌شود. تعداد مفتول‌هایی که در اطراف مفتول اصلی قرار گرفته اند یکسان است.

بافت استاندارد (Standard): در تمام رشته‌های سیم بکسل، مفتول‌ها قطر یکسانی دارند. ویژگی این نوع بافت انعطاف پذیری بالای آن و در نتیجه کاربرد زیاد آن است.

بافت وارینگتون (Warrington): در این نوع بافت در سطح بیرونی مفتول‌های با قطر نازک و ضخیم به صورت یکی در میان در کنار هم قرار می‌گیرند، این نوع ترتیب قرار گیری باعث شده است که بافت وارینگتون از بافت سیل میزان انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

سیم‌های بکسل براساس فاکتورهای مختلفی مانند جنس مغذی، نوع بافت، جهت تاب، کاربرد و سایز، تقسیم بندی می‌شوند، با این وجود انواع سیم بکسل مانند سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل جرثقیل و حفاری،سیم بکسل،سیم بکسل گالوانیزه، سیم بکسل نتاب،سیم بکسل معمولی، سیم بکسل مهاری، سیم بکسل استنلس استیل و … را داریم. سیم بکسل های حفاری و جرثقیل به خاطر نوع کاربردی که دارند از قدرت و مقاوت بالایی برخوردار هستند.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست