طناب صخره نوردی

طناب کوهنوردی از ضرروری‌ترین وسایل صخره‌نوردی به شمار می‌آید و بدون آن سنگ‌نوردی هیچ معنایی ندارد. داشتن تجهیزات و لوازم مناسب مانند طناب کوهنودی، کفش صخره نوردی، کوله پشتی مناسب، کیسه خواب و … امری بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود. تنوع داشتن طناب‌های کوهنوردی باعث شده تا ورزشکاران با چالش‌های مختلفی هنگام خرید طناب کوهنوردی رو به رو شوند. کیفیت طناب نیز از موارد مهم دیگری است که هر شخص باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. گروه صنعتی ویکی فایبر، بزرگترین عرضه‌کننده الیاف پلیمری در ایران است و از این رو اهمیت ویژه‌ای برای کیفیت محصولات عرضه شده خود قائل می‌شود. در این مقاله به بررسی انواع طناب صخره‌نوردی میپردازیم و انواع گره در طناب را عنوان می‌کنیم.

انواع طناب کوهنوردی

تمامی طناب‌ها باید مورد تایید اتحادیه جهانی انجمن‌های کوهنوردی یا مسئول تامین استاندارد قرار گیرد. توصیه می‌شود که از طناب هایی استفاده شود که دارای استاندارد اتحادیه اروپا باشد. با توجه به اینکه کوهنوردی به روش‌های مختلف و در مناطق گوناگونی انجام می‌شود، طناب کوهنوردی نیز در مدل‌های متنوعی تولید می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود تا در زمان خرید این طناب، حتما به کاربرد آن دقت شود. در ادامه با انواع طناب کوهنوردی آشنا می‌شویم.

طناب های دینامیک (Dynamic)

طناب دینامیک به دلیل خاصیت الاستیکی و کششی بالایی که دارد، باعث می‌شود تا فرد با اطمینان خاطر صعود و فرود خود را انجام دهد. این طناب به دلیل خواصی که دارد، به هنگام سقوط فرد فشار را تقسیم کرده و از وارد شدن ضربه ناگهانی به کمر سقوط کننده جلوگیری می کند. از دیگر مزایای طناب دینامیک موازی بودن رشته‌های داخلی آن است که حالت ارتجاعی به آن می‌دهد و هنگام سقوط باعث افزایش طول شده و آسیب را به حداقل می‌رساند. طناب دینامیکی در شرایطی مانند یخ نوردی، که احتمال سقوط است کاربرد به سزایی دارد.

طناب کوهنوردی استاتیک (Static)

طناب استاتیک خاصیت الاستیک نداشته و مناسب کارهایی از قبیل بالا کشیدن، فرودهای تک نفره و یا نهایتا دو نفره است. همچنین برای کاربردهای عمومی مانند صعود در غارها و استفاده جهت حمل و نقل نیز استفاده می‌شود. قدرت تحمل فشار و همچنین ضریب کششی طناب ها از مواردی است که در هر کارخانه متفاوت است و همراه دفترچه راهنما ارائه می‌شود. رشته های داخلی طناب استاتیک به شکل مارپیچ بوده و آن را جهت صعود و فرود آماده کرده است. گفتنی است از طناب استاتیک در ورزش دره‌نوردی نیز استفاده می‌شود.

طناب انفرادی (single climbing rope)

طناب انفرادی، که به طناب کوهنوردی متری هم معروف است، طناب شخصی استاتیکی است، که هر کوهنورد باید در کوله خود داشته باشد. قطر این طناب 3 تا 11 میلی متر و طول آن بین 6 تا 7 متر است. از جمله کاربردهای این طناب می‌توان به درست کردن صندلی در مواقع فرود و یا درست کردن تیرول( بستن 2 طناب به صورت افقی بر روی مرتفع ترین نقطه قله، به منظور انتقال وسائل و افراد) اشاره کرد.

تک طناب (single rope)

استفاده از این طناب مخاطبان بسیار زیادی دارد. این طناب‌ها دارای ضخامت و طول‌های مختلفی هستند که این ویژگی آن‌ها را برای گستره ای از فعالیت‌ها مناسب می‌سازد. تک طناب‌ها را با یک دایره در دو طرف سر طناب مشخص می‌کنند. توجه داشته باشید که تک طناب‌ها به عنوان نیم‌طناب و یا طناب دوقلو نیز دسته‌بندی می‌شوند. اما به هنگام استفاده باید دقت داشته باشید تا طناب را مناسب کارکرد مدنظرتان انتخاب کنید.

نیم طناب (Half Ropes)

این طناب برای صعودهای چند طوله، یخ نوردی و کوهنوردی به کار می‌رود. استفاده از نیم‌طناب ها به این صورت است که یک طناب در قسمت میانی سمت راست و طناب دیگر در قسمت میانی سمت چپ قرار می‌گیرد. و این دو به صورت مستقیم و موازی با یکدیگر حرکت می‌کنند، بنابراین احتمال پارگی و آسیب به طناب بسیار کاهش می‌یابد. با گره زدن هر دو نیم طناب به یکدیگر، مسافتی دو برابر مسافت فرود آمدن با تک طناب را می‌پیمایید. استفاده از نیم طناب به مهارت بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین افراد تازه کار از این نوع طناب بهره نمی‌گیرند.

طناب دوقلو (twin rope)

طناب‌های دوقلو از نظر کارکرد شبیه به نیم طناب‌ها هستند با این تفاوت که ضخامت و وزن آن ها کمتر است، بنابراین حمل و نقل آن ها آسان‌تر است. روش استفاده از طناب دوقلو به این صورت است که هر دو طناب در کنار یکدیگر داخل تمام میانی‌ها انداخته می‌شوند مانند کاری که با تک طناب انجام می‌گیرد. این طناب با یک دایره در وسط دو سر آن و با علامت بینهایت  (∞) مشخص می‌شود.

نگهداری و شستشوی طناب کوهنوردی

طناب ریسمان محافظ شما است، بنابراین نگهداری مناسب از آن باعث ازدیاد عمر طناب کوهنوردی می‌شود. برای شست و شوی طناب کافی است وان را با آب ولرم پر کنید و با مواد شوینده مخصوص طناب، به تمیز کردن آن بپردازید. توجه داشته باشید قرار دادن طناب در مقابل نور مستقیم خورشید باعث پوسیدگی آن می‌شود.

آشنایی با انواع گره های کوهنوردی

افرادی که به صورت حرفه ای ورزش کوهنوردی را دنبال می‌کنند لازم است تا با انواع گره طناب کوهنوردی آشنا باشند، تا در هر شرایطی بتوانند گره‌ها را بر روی طناب اعمال کنند. در ادامه با نام انواع گره آشنا می‌شویم.

  • گره (Knot)
  • گیره (Hitch)
  • خمیدگی (Bend)
  • بایت (Bight)
  • انتهای ایستاده طناب (Standing end)
  • قسمت انتهایی و کار کرده طناب (Working end)

عوامل تاثیر گذار در قیمت طناب کوهنوردی

عوامل زیادی در قیمت نهایی طناب و تجهیزات کوهنوردی اثرگذار هستند. طول و ضخامت طناب، کیفیت مواد اولیه به کار برده شده در آن و برند تولید کننده طناب همگی مواردی هستند که قیمت نهایی طناب را تعیین می‌کنند. از آن جایی که کیفیت محصولات و رضایت مشتریان، یک اصل مهم و اساسی در گروه صنعتی ویکی فایبر است، این گروه همواره سعی بر این دارد که بهترین محصولات را با مناسب ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار دهد.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست