آشنایی با نخ هیت ست شده

هیت‌ست اصطلاحی است که در‌مورد فرش ماشینی بکار میرود و گاهی افراد آن را با کیفیت فرش مرتبط می‌دانند. این اصطلاح در واقع فرآیندی حرارتی است که در بخار یا یک گرمای خشک انجام می‌شود و نتیجه آن، دادن خصوصیات مطلوب مانند: حجم و شفافیت بیشتر، مقاومت در برابر چین و چروک و حرارت، به نخ یا الیاف است. تا قبل از پیدایش هیت‌ست، در گذشته از پشم برای تولید فرش ماشینی استفاده می‌شد اما زبری پشم باعث ناراحتی پوشتی و خارش و مشکلات دیگر شد بنابراین به مرور زمان پشم جای خود را به الیاف دیگر خصوصا الیاف مصنوعی و اکریلیک داد و امروزه از الیاف هیت‌ست شده، به عنوان باکیفیت ترین نخ ها یاد می‌شود. در این مقاله درباره ویژگی، مزایا و تولید فرش با نخ هیت ست بحث میکنیم. پس تا اخر مقاله همراه ما باشید.

ویژگی نخ‌های هیت ست شده

نخ هیت‌ست شده فاقد الکتریسته ساکن است، در نتیجه جاروکشی فرشی با نخ هیت ست شده، راحت تر است و موی حیوانات و انسان کمتر به آن می‌چسبد. فرش‌های تهیه شده از این نخ ها نرم ولطیف هستند و راه رفتن روی آن برخلاف فرش پشمی پا را اذیت نمی‌کند. همچنین پرز نمی‌دهد و ضد حساسیت است بنابراین برای اتاق کودک نیز مناسب است؛ به‌علاوه اینکه جذب گرد و خاک و آلودگی در آنها کمتر است و این موضوع از نظر بهداشت و سلامت، حایز اهمیت است. همچنین فرش های با نخ هیت‌ست نسبت به فرش‌های دیگر دارای تراکم و تعداد شانه یکسان ، حجیم تر و توپر تر به نظر می رسند. سرنخ‌ها در فرش بافت شده با این نخها کاملا به صورت دانه دانه مشخص است و اصطلاحا دانه اناری است.

همانطور که گفته شد فرشهای بافته شده با نخ‌های هیت ست در شرایط یکسان بودن تراکم بافت و نمره نخ ، ‌پوشش بهتری داشته و پرتر به نظر می‌رسد؛ این نخ حجیم یا به اصطلاح پفکی می‌گردد و در اصطلاح علمی بالک بیشتری پیدا می‌نماید.

وقتی نخ فرش هیت ست می‌شود، قابلیت جذب نخ در آن افزایش می‌یابد در نتیجه پس از شست وشو نیز رنگ کمتری از دست می‌دهد و ثبات رنگ بالاتری دارد؛ اما در‌عین حال بخاطر داشتن ویژگی‌های خاصی که پیدا می‌کند، نباید این نوع فرش‌ها را به هر کارگاه قالیشویی سپرد.

تولید فرش با نخ هیت ست

فرایند هیت‌ ست کردن قبل از تولید فرش و در روند آماده سازی نخ، طی دو مرحله انجام می‌شود، مرحله اول بخار دادن نخ به‌وسیله بخار آب است، بدون اینکه آسیبی به نخ برسد و مرحله بعدی بلافاصله سرد کردن آن است. زمانی که درجه حرارت نخ افزایش پیدا می‌کند ساختار الیاف آن تغییر کرده و بی‌نظمی‌هایی که در ساختار مولکولی الیاف وجود دارند جابجا می‌شوند و ساختار جدید و منظمی به وجود می‌آورند و پس از این که بلافاصله خنک شدند ساختار جدید تثبیت می‌شود و قابلیت بازگشت به ساختار قبلی از بین می‌رود.

مزایای فرش بافت شده با نخ هیت‌ست

همانطور که گفته شد هیت‌ست شدن نخ باعث به وجود آمدن تغییراتی مثبت در نخ می‌شود؛ اگر بخواهیم این موارد را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش حساسیت نسبت به فرش‌های هیت‌ست‌نشده
  • تراکم بیشتر
  • ماندگاری بیشتر
  • ثبات رنگ
  • کاهش احتمال آسیب
  • زیبا جلوه‌کردن فرش
  • نرم‌تر بودن
  • کاهش جذب گرد و خاک و آلودگی
  • پوشش بهتر و پفکی شدن فرش
  • پرزدهی کمتر و در نتیجه ایجاد آلرژی و حساسیت کمتر
  • دانه دانه بودن و تشخیص سرنخ ها

قیمت فرش هیت‌ست شده

فرایند هیت‌ست کردن نخ در تولید فرش علاوه بر مزایایی که به فرش می‌دهد، هزینه بر است و درنتیجه قیمت فرش‌های هیت‌ست شده نسبت به فرش‌های معمولی بالاتر است و این باعث می‌شود که به خرید امن و مطمئن بیشتر توجه داشت. تیم کارشناسان ویکی فایبر مفتخر است تا شما را درقیمت و نحوه خرید نخ هیت‌ست شده راهنمایی کند.

در این مقاله درباره ویژگی نخ هیت ست و مزایای فرش بافته شده با نخ هیت ست بحث کردیم امیدواریم این مقاله پاسخ‌گوی سوالات شما همراهان گرامی بوده باشد. جهت هرگونه ابهام و یا دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ویکی فایبر در تماس باشید و یا از طریق قسمت نظرات سوال خود را ثبت کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ‌گوی شما عزیزان باشند.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست