تولید نخ و الیاف پلی استر

پلی استر همانطورکه از نامش پیداست، نوعی پلیمر با زنجیره های بلند و طولانیست که از چندین استر متصل بهم تشکیل شده است، این الیاف پرکاربردترین و پرتولیدترین الیاف در بین الیاف طبیعی و مصنوعی هستند که به روش‌های صنعتی تولید شده و جایگزین مناسبی برای الیاف طبیعی مانند پنبه محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تولید الیاف پلی استر آشنا کنیم. الیاف پلی استر روش تولید گوناگونی دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی‌های ساختاری نخ پلی استر

نخ پلی استر، نخ‌هایی بادوام هستند که الیاف ساخته شده از آنها نیز دارای مقاومت و دوام بالایی است، خاصیت ضدچروک دارند و به راحتی خشک می‌شوند. همچنین پلی استر بدلیل ساختمان شیمیایی خاص خود، کریستالی است و به دلیل عدم وجود گروههای فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم، در مقابل اغلب مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد. نرمی، سبکی، گرم بودن، بهداشتی و ضد آلرژی، مقاوم دربرابر شستشو، و بوی بد و عدم گره خوردگی و پیچیدگی از دیگر ویژگی‌ها و مشخصات نخ پلی‌استری است. 

روش‌ تولید نخ پلی‌استر

تقریبا 40 درصد از تولید جهانی پلی استر به طور خاص مربوط به نخ پلی استر است. تولید این فرآورده الیاف پلی استر معمولا به دو روش تک مرحله ای و دومرحله ای تولید می‌شود و از ترکیب دی متیل ترفتالات و منو اتیلن گلیکول و یا اسید ترفتالیک (جایگزین ماده اولیه دی متیل ترفتالات) در مجاورت کاتالیست های مناسب، استفاده می شود. پلیمر حاصل از ترکیب این دو ماده اولیه توسط پمپ از صفحات رشته ساز عبور داده می شود که تحت تاثیر هوای سرد به شکل لیف تبدیل می‌شوند. بطورکلی تولید نخ پلی استر به دو روش تک مرحله (روش مستقیم) و دومرحله‌ای انجام می‌شود.

در روش اول ترکيب مونومرها و انجام پلی مريزاسيون و در نهايت تبديل آنها به رشته های الياف توسط رشته ساز، بطور مداوم و در يک مرحله توليد انجام می گيرد. این روش معمولا برای تولید الیاف ضخیم تر ، که از حساسیت کمتری برخوردار هستند بکار می روند. در اين مرحله که در واقع نقطه آغاز خط توليد نخ پلی استر می باشد، ابتدا مواد اوليه که همان چيپس های پلی استر می باشند با 5% رطوبت به داخل يک سيلوی تغذيه مواد ريخته شده و از آنجا توسط جريان هوا و از طريق لوله های مخصوص به داخل مخزن يا سيلوی ثانويه که در بالای بخش فوقانی خط تولیدی و بر روی سيستم خشک کننده و کريستاليزاتور چيپس قرار گرفته است منتقل می گردد.سپس مواد از سيلوی ثانويه بداخل يک سيستم پيوسته خشک کن خورانده می شوند که در آنجا چيپس ها توسط هوای گرم حرارت داده شده و بطور همزمان بشدت به هم زده می شوند تا از به هم چسببيدن چيپس ها و تشکيل هرگونه کلوخه و توده ای از مواد در حين فرآيند حرارت دهی در فاز فيزيکی (بی شکل – کريستال) جلوگيری گردد. سپس از گازهای خروجی از سيستم خشک کن برای پيش گرم کردن هوای ورودی از سيستم رطوبت گير استفاده می‌شود.

در روش بعدی که دومرحله نام دارد، بعد از انجام پليمريزاسيون، پليمر توليدی تبديل به ذرات چيپس شده، سپس چيپس توليدی به مرحله بعد که ريسندگی الياف است فرستاده می شود. این روش به منظور کنترل پارامترهای ریسندگی انجام می گیرد تا در صورت بروز هر نوع اشکال امکان اصلاح آن در مرحله بعد وجود داشته باشد، تا محصول قابل اطمینان ودرجه یک تولید شود . در قسمت کشش در نوع یک مرحله ای کشش دریک مرحله انجام می پذیرد ولی درسیستم تولید دو مرحله ای کشش بطور کلی در سه مرحله وبه صورت مرحله ای انجام می پذیرد ولی در سیستم تولید دو مرحله ای کشش بطور کلی در سه مرحله و به صورت مرحله ای انجام می پذیرد تا الیاف ظریف دچار پارگی نشود و منجر به تولید الیاف با ضخامت و یا پارامترهای ناخواسته نشوند .

کاربرد نخ و الیاف پلی استر

عمده‌ترین استفاده الیاف پلی استر، مربوط به واحدهای تولید انواع پوشاک و لباس‌ها، و منسوجات خانگی مانند پارچه ملحفه، روتختی، بالش، قالی، قالیچه، فرش‌های ماشینی و پرده است. علاوه بر این ، پلی استر شکل خود را خوب حفظ می‌کند و از رو برای لباس‌های رسمی مناسب است و به راحتی  شسته و خشک می‌شود. دیگر کاربرد آن برای بطری‌های پلاستیکی که برای نگهداری مایعات به کار می‌رود این بطری‌ها مقاوم و ارزان هستند و برای صنعت نوشیدنی مطلوب است.

قیمت نخ و الیاف پلی استر

صنعت نساجی در کشور ما جایگاه ویژه ای دارد و سرمايه عظيمی را به خود اختصاص داده است. صادرات نخ پلی استر سود فراوانی دارد زیرا  الیاف پلی استر  ماده اولیه جهت تولید بسیاری از محصولات گوناگون می باشد؛ از طرفی با رواج تولید و افزوده شدن کارخانه ها، زمینه اشتغال و کار آفرینی برای افراد زیادی مهیا شود. کیفیت بالا و قیمت مناسب دوعامل مهم جهت جلب رضایت مشتری در بازار داخلی و خارجی است. جهت خرید و اطلاع از قیمت الیاف پلی استر با کارشناسان ویکی فایبر با شماره تلفن 77981913-021 در تماس باشید. همچنین جهت مشاهده نخ پلی استر عرضه شده توسط این مجموعه، بر روی خرید نخ پلی استر کلیک فرمایید.

دسته مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست